Friday, April 22, 2011

Wah.....esok hari Sabtu lagi

Bestnya esok adalah hari yang ditunggu-tunggu. Kerana apa, kerana hari esok adalah hari yang kununnya hari cuti. Hari Sabtu. Pada hal, walaupun esok hari Sabtu saya masih kena kerja esok. Hari Ahad pun kerja. Jadi bagaimana yer. Tapi sebab dah set fikiran hari Sabtu dan Ahad adalah hari paling best. Jadi walaupun kena kerja, masih happy. Tah apa-apa.

Itulah namanya manusia. Kalau hari Isnin mula jer nak buat muka tempe. Mula jer nak ngamuk-ngamuk dekat pelajar. Padahal bukannya duduk saje kat rumah pada Sabtu dan Ahad ataupun hari cuti. Takde lah pula masa bercuti tu nak badmood. Malah boleh gelak besar lagi. Kalau ikutkan hakikat sebenar, pergi jenjalan lagi penat. Ke hulu, ke hilir. Sanggup pula jalan kaki. Kalau pergi window shopping lagilah. Rasanya berjalan kaki boleh cecah 4-5 kilometer. Kalau tak percaya boleh beli alat ukur dekat farmasi yang boleh ukur jarak kita dah jalan.

Kalau pada hari bekerja, kita cuma duduk terperap di atas kerusi. Habis tinggi pun adalah naik sekali atau dua kali tangga. Kalau guna tanggalah. Kalau ada lift boleh ucap babailah pada tangga kan. Kebetulan dekat ofis saya tak ada lift. Jadi nak ke tak nak kena juga lah daki tangga. Okeylah tu kan. Kalau nak harap saya bersenam secara sukarela, maafkanlah. Baik saya golek-golek depan tv. Peluh tak keluar.....kui...kui....Penat tak dapat. Tapi boleh dapat hadiah percuma lagi iaitu....lemak berlebihan dekat pinggang, pipi, peha dan sewaktu dengannya.

Jangan kata saya, En Suami pun dah mula mewarisi perut buncit saya. Ha...ha.....pergi main futsal selalu tapi macam takde kesan jer. Mana tidaknya, suami saya walau bertubuh kecil tapi makan banyak. Contohnya, kalau sahur pada bulan puasa dia boleh tambah nasi. Saya kalau pepagi tu, nak buka mulut pun payah. Jangan kata nak telan, tengok nasi pun dah macam bantal busuk. Anak bujang saya lagilah, makan nasi sambil menangis sebab tak de selera pepagi tu. En Suami boleh rilek jer makan. Macam makan berbuka pula. Kalau lauk best takpe jugak. Ini lauk telur goreng pun jalan...Agaknya kalau saya masak lebih sedap tak taulah berapa pinggan pulak nasi dia tambah pagi tu. Mujur juga saya ni tak pandai masak. Kalau tidak bertambah gemuklah kami.

Kebetulan En Suami baru pulang dari berkursus minggu lepas. Kursus nya pasal kecergasan. Apa lagi dah tentu ada slot untuk mengira kalori dalam makanan. Ini yang saya paling tension. Sedang saya makan, boleh dia bawak kalkulator untuk kira berapa kalori yang saya sedang dan akan makan. Ini boleh mendatangkan marah.....kui...kui....Saya paling tak gemar kalau sedang saya makan orang bercerita tentang diet ker, tentang nak kurus ker, tentang kesihatan ker. Ikut suka lah....Nanti lepas makan, saya pergilah lari keliling kawasan perumahan ni (kunun...rajin sangat lah awak tu).

Sebenarnya, kurus belum bererti sihat. Dan kalau gemuk tu sudah semestinya tak sihat. Dikala ini tak taulah nak kata apa. Tapi selera makan saya memang sedang terbuka dengan luas dan rakusnya. Pernah sekali selepas makan sepinggan nasi, saya masih boleh menyelesaikan makan goreng pisang pula. Banyak pula tu.

Ini semua salah budak yang jual goreng pisang bawah ofis saya (helah bela diri, nanti takdelah orang salahkan saya). Sebab bau goreng pisang dia naik sampai ke atas ofis saya. Tak kanlah saya nak telan air liur je kan. Baik saya telan goreng pisang. Kalau dia tak menjual, mesti saya tak beli. Mesti saya tak makan banyak. Tapi nak buat macamana, dah pisang goreng dia sedap....hailah....Untuk pengetahuan Adik Penjual Goreng Pisang, lain kali janganlah goreng pisang tu sedap-sedap. Buatlah tak sedap. Nanti akak mesti tak beli dah. Nanti kurang sikitlah kalori akak ni. Kesianlah kat akak ni.

Jadi kesimpulan karangan darjah enam saya ini, bersenamlah untuk kesihatan anda. Kalau nak panjang umur amalkan bersenam. Kalau nak pendek umur, lepas makan kenyang-kenyang tahap gaban, lepas tu tergolek depan tv. Lepas tu boleh tidur dari balik kerja sampailah pagi esoknya. Lepas tu makan banyak-banyak semua yang sedap dan tak berkhasiat seperti aiskrim, coklat, gula, garam dan seangkatan dengannya. Kesannya mesti tak lama. Seminggu pun dah okey. Mesti ukur lilit pinggang dah bertambah, peha makin melebar. Jadi usaha nak pendek umur tu akan tercapai dalam masa terdekat. Tak pun dah boleh tempah siap-siap hospital mana nak duduk. Kalau nak ambil insuran pun kena cepat-cepat. Takut nanti tak sempat. Sebab kalau dah ada penyakit 3 serangkai tu, pihak insuran dah tak nak. Nanti kesian kat orang yang ditinggalkan. Tak boleh joli katak hasil duit pampasan insuran tu selepas kita mati. Lagi satu pastikan insuran ada penama. Kalau rasa-rasa masih tak tau nak letak siapa penama atau tak ada calon yang sesuai untuk diletakkan sebagai penama, saya secara sukarela menawarkan diri. Jangan malu-malu yer.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...