Tuesday, April 19, 2011

Haq dan Ulang tonton Hantu Kak Limah Balik Rumah

Alkisahnya......seperti yang sudah maklum, Sabtu lepas adalah hari dimana kami sekeluarga terperuk di rumah. Segala aktiviti di bekukan pada hujung minggu tersebut. Namun En Suami masih sempat mencelah masa yang diperuntukkan dengan membawa anak-anak belajar berenang di Wisma Belia. Dapatlah dalam 2 jam berenang. Walaupun cuma 2 jam, namun apabila anak-anak saya balik dengan membawa hasil kulit yang hangus seperti terbakar. Apa tidaknya, cuaca di kala ini adalah amat panas dan terik serta kering.

Jadi daripada duduk saja dan hanya menonton wonderpet atau Ben10 Alien Force, kami mengulang tonton HKLBR. Mulanya tengok Jumaat malam Sabtu. Namun CD problem pulak. Jadi tonton full version pada hari Sabtu. Dua kali pulak tu. Tak bosan. Kenapa dua kali? Ini disebabkan anak saya nak ulang tengok bomoh Wak tu bersilat. Seriusnya, cerita ni walau dah tengok berulang kali, masih tak bosan. Masih menghiburkan. Masih boleh menbuatkan saya/kami ketawa (terutama part Bomoh Wak tu kena tampar dek Kak Limah). Dan jika diberi peluang lagi, saya masih boleh menontonnya lagi. Kelakor habis.

Kak Limah
Patutlah Usop Wilcha kini amat glamer. Apa tidaknya, gayanya itu menjadi ikutan (nampak benornye menipu). Malahan anak-anak saya pun dah mengikut gaya tangannya itu. Memang satu cerita yang amat best. Saya jarang mengagumi sesebuah cerita tempatan. Sebab plotnya, biasanya sama sahaja. Dan boleh agak kesudahannya. Ending sesuatu cerita pulak, biasanya sama. Kalau tak kena barah otak, mesti kemalangan lepas tu mati. Kemudian mesti ada adegan dalam bilik tidur yang menyebabkan cerita tersebut tidak sesuai ditonton sekeluarga.

Kami juga sempat menonton filem HAQ malam itu. Filem ini kurang mendapat sambutan. Namun menurut hasil pembacaan saya, cerita ini amat hebat. Dan tidak tahu kenapa tidak mendapat sambutan.


Jadi selepas menonton saya boleh agak kenapa filem ini tak laku. Yang pertamanya cerita ini amat perlahan. Dalam erti kata lain, amatlah bosan. Sampai anak-anak saya minta tukar ke filem HKLBR. Terlalu perlahan. Cuma sesekali menggempakkan apabila Haq berlawan dengan Bad. Keduanya, filem ini mengandungi sceens yang mendebarkan sukma, dimana terdapat aksi romantik keterlaluan antara Bad dan Nanu (tak ingatlah pula apa nama Nanu dalam cerita ini). Jadi kanak-kanak tidak sesuai menontonnya. Jadi bila sampai ke part tersebut, terpaksalah kami meng"ff" kannya.


Ketiganya, cubalah buat satu filem yang sedap kita dengar bila berbual. Supaya tidak kedengaran seperti betul-betul mengikut skrip. Mana ada orang berbual menggunakan nama sendiri sebagai menunjukkan diri dalam berbual. Contoh: "Bad tahu semua orang benci Bad", "Haq anggap Aina seperti adik Haq sendiri". Tak best langsung. Nampak sangat ikut skrip. Ubahlah seperti nama gelaran aku ker, abang ker, saya ker. Baru best.

Tengah-tengah tonton filem Haq ini, Arissa tertekan remote DVD. Dan terpadam. Dan kami tak ada niat pun nak tonton semula walaupun tak habis lagi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...