Saturday, April 23, 2011

Pulut Kuning

Sebab hari ini saya perlu bekerja, jadi untuk sarapan pagi saya pilih yang mudah dan mengenyangkan. Selain memudahkan suami saya untuk memberi anak-anak makan. Anak-anak saya kalau pulut kuning memang jadi kegemaran. Sehinggakan Si Abang pagi tadi tamak mengambil penuh sepinggan. Dia tak tau agaknya, pulut mana boleh makan sekali gus banyak-banyak. Pulut cepat muak.

Jadi bangun jer tidur pagi tadi terus kukus pulut yang telah direndam semalaman. Hasilnya cukup menyenangkan kerana pulutnya lembut. Saya pernah mencuba pulut kuning stail tanak (masak seperti masak nasi dalam periuk nasi). Tapi hasilnya kurang memuaskan kerana walaupun lembut tapi berasnya jadi hancur kerana perlu kerap dikacau. Kalau tidak dikacau, bahagian bawah pulut akan hangus kerana menggunakan santan.

Jadi untuk lauknya, saya masak sambal ayam. Memang maveles lah....
Resepi pulut kuning saya ambil disini di sini

Pulut kuning bersama sambal ayam
Nyum...nyum...
Walaupun pulutnya kurang kuning, tapi bolehlah
Mungkin kurang kunyit kut...

Pulut Kuning

Bahan-bahan

1 kg pulut
400 ml santan pekat (jangan campurkan air)
2 helai daun pandan
1 st serbuk kunyit
garam secukup rasa

Cara-cara
  1. Rendam pulut bersama serbuk kunyit lebih kurang 1-2 jam atau sehingga pulut bertukar warna kuning
  2. Cuci dan toskan pulut dan kukus hingga 1/2 masak
  3. Setelah 1/2 masak keluarkan dari kukusan dan masukkan dlm bekas. Kemudian tuangkan santan yang dicampurkan secukup garam ke dalam pulut tadi dan gaul hingga rata
  4. Masukkan semula ke dalam kukusan dan kukus hingga masak
Sambal ayam

Bahan-bahan
1/2 ekor ayam - dipotong kecil dan digoreng setengah masak
3 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
8-10 biji lada kering
1 sudu kecil asam jawa adabi
sedikit kicap manis
garam dan gula secukup rasa

Cara-cara
1. Blender bawang besar, bawang putih dan lada kering.
2. Tumis bahan yang diblender tadi sehingga garing. Setelah agak garing tambahkan sedikit kicap (supaya berwarna kehitaman) dan sedikit air asam jawa.
3. Masukkan ayam, kacau sebati.
4. Perasakan garam dan gula. Boleh diangkat

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...