Monday, April 25, 2011

Ikutlah resmi padi......

Pagi tadi kebetulan berjumpa dengan Pakcik Guard yang tolong jaga kolej kami ini. Sementara saya mengisi borang-borang apa yang patut, suami saya duk berbual dengan Pakcik Guard ni. Mula- mula saya buat endah tak endah jer perbualan mereka. Namun apabila dia mula bercerita hal pelajar-pelajar kat sini, saya pun menelinga sekali.

Bukan apa. yang dia kesalkan ialah sikap biadap anak-anak pelajar ni. Mentang-mentanglah dia cuma guard disini, semua tidak hormat pada dia. Siap ada yang mengejek-ngejek akan kerjanya. Sampaikan minta pakcik ni tolong bukakan pintu. Selepas di tolong, terus jer menonong pergi. Tanpa ada ucapan terima kasih ker, tak pun kalau senyum sikit apa salahnya.

Ye, mungkin dia tidak berpelajaran. Mungkin dia hanya seorang jaga yang mungkin pendapatannya tidak sebanyak manapun. Dan mungkin dia tak tau apa-apa pun tentang kita. Tapi sekurang-kurangnya hormatilah dia kerana umurnya, kerana kerjanya menjaga kita dan harta benda kita.

Cuba bayangkan kalau bapak kita dibuat oleh orang lain seperti itu. Mesti darah dah naik ke kepala. Mulalah nak marah, kata tak reti hormat orang. Jadi kalau nak orang hormat kita, kita kena hormat orang lain.

Buat apa nak menyombong diri. Padahal perjalanan hidup kita pun belum tahu lagi. Adakah kita selamanya akan senang seperti ini. Fikirlah.

Saya ada pengalaman dengan seorang pelajar ni. Dia ni memang panas baran orangnya. Kebetulan rakan saya tidak membenarkan dia masuk ke kelas kerana dia telah lewat tiba ke kuliah. Jadi mengamuklah pelajar tadi. Siap memaki hamun. Tendang pintu. Meroyan ker apa. Sampaikan ayah pelajar tadi apabila di panggil oleh pihak kolej untuk menceritakan kisah anaknya, tapi malangnya si ayah ini menyokong tindakan si anak. Bukan nak membetulkan anaknya, tapi menyokong pula. Hormatnya pada kami memang melayanglah. Akhirnya, dia berhenti pengajian.

Terkini saya dapat tahu bahawa pelajar ini tadi telah telibat dalam kemalangan jalan raya. Dimana telah mengakibatkan kedua-dua kakinya tidak boleh berfungsi lagi seperti biasa. Dalam kata lain, kakinya hampir lumpuh walaupun masih boleh berjalan tetapi hanya seketika. Jadi nak bekerja dah tak boleh kerana kaki dah tak kuat. Saya tahu pun kerana kebetulan saya menonton tv dimana terperasan pelajar ini sedang merayu pembayaran perkeso padanya.

Jadi hilang sudah kelebihan kaki padanya yang digunakan untuk menendang pintu kelas kawan saya tadi. Jadi beringatlah. Cubalah hormat orang lain. Walaupun dia itu cuma pengemis di tepi jalan. Walaupun dia itu hanya tukang cuci jamban di sekolah kita. Siapapun mereka, mereka wajar dihormati. Jika bukan kerana pangkat atau hartanya, sekurang-kurangnya mereka ini masih manusia.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...