Tuesday, April 26, 2011

Kepercayaan karut - tidak boleh memancing ketika hamil / mengandung


Saya dan En Suami sedang memancing
Si Angah pun nak mancing juga
Bukan pancing pun, cuma tukang sebok

Tahun lepas, ofis saya telah mengadakan pertandingan memancing di satu kolam (nama kolam tak ingat) di Kampung Pandan, Kuantan. Tak perlu bayar, cuma peserta diminta untuk membawa peralatan memancing dan umpan sendiri. Jadi kebetulan ketika itu saya sedang mengandungkan Arissa dalam 3-4 bulan.

Jadi suami saya kata, "Tak perlulah pergi. Awak tu kan tengah mengandung. Jadi apa-apa nanti macam mana".
"Nak jadi apanya. Kita bukan nak pergi menyiksa binatang. Kita cuma nak pergi pancing ikan untuk dimakan. Bukan apa pun", kata saya degil.
"Tak pe ker. Kata orang masa isteri sedang mengandung, suami atau isteri itu sendiri tak boleh memancing. Takut nanti mulut anak tu sumbing", kata suami saya.
"Pa, kalau anak tu nak jadi apa-apa bukan disebabkan kita memancing tu. Dah sememangnya kejadiannya itu telah ditentukan oleh Allah. Kalau dia sihat dan sempurna, Alhamdullilah. Kalau sebaliknya nak buat macam mana. Redha sahaja. Sudah ketentuan Allah. Memanglah semua orang nak anaknya sihat dan sempurna. Tapi nak buat macam mana. Bukan kerja kita", kata saya.
"Habis tu, kita nak salahkan ibu bapalah kalau dapat anak yang kelahirannya sakit dan tidak sempurna. Adakah semua anak yang dilahirkan tidak sempurna disebabkan oleh ibu atau bapa dia pergi memancing. Habis tu kalau dah memang kerjanya nelayan, tak perlulah pergi kerja", sambung saya lagi.
"Itu dah memang kerja dia sebagai nelayan. Itu lain. Tapi kita ni memang sengaja", kata suami saya lagi.
"Itu syiriklah pa. Menduakan Allah namanya kalau kita lebih percayakan yang karut ni daripada ketentuan yang telah dibuat olehNya", kata saya lagi. Degilkan.

Jadinya, selepas keluar hujah-hujah (sebab nak ikut sangat) kami pun pergi sekeluarga. Dengan syarat suami saya, "Karang awak jangan memancing pulak. Tengok ajer dari jauh". "Orait bos", kata saya lagi sambil tersenyum lebar.

Sampai sana, mula-mula memang saya menurut perintah. Duduk jejauh. Tak lama lepas tu mula mendekat. Alasannya, Angah nak tengok papa memancing. Bila dah dekat, saya pun capai pancing yang suami saya sengaja bawa lebih. Kununnya nak pasang lebih pancing. Rupanya tak dan. Sebab ikan kat sini kebuluq belaka. Pantang letak umpan, terus disambut hangat. Jadi jaga satu pancing pun dah tak menang tangan nak mengangkatnya. Jadi saya diam-diam terus memancing. Dapat pula tu walaupun tak banyak (amatur lah katakan). Suami saya bila dia tengok saya dah dapat ikan, malas dah dia nak tegur. Degil kata dia.

Kawan saya kata, "Kalau kau pancing nak makan, takpe lah. Bukan nak menyiksa binatang". "Ya betul", kata saya lagi. Jadi dapatlah saya 2-3 ekor ikan tilapia kecik. Lepas tu terduduk atas kerusi, sebab penat berdiri.

 Wajah keletihan selepas tamat sesi memancing ikan.

Kebetulan masa sedang memancing tu, rakan suami saya telah mendapat seekor ikan yang cacat ekornya. Dimana ekornya bengkok, mungkin sebab pernah patah kut. Jadi semua orang tak nak sebab dia cacat. Saya apa lagi bila dah tengok ikan cacat ni, mulalah rasa seram. Terus menjauh dari ikan tersebut. Takutlah kununnya. Takut tersampuk atau terkenan. Apalah....percaya sangat. Sebenarnya saya sebolehnya tak nak percaya, tapi hati kecil saya masih berkata-kata tentang hal tersebut. Sambil Pn Hati ni duk takut-takutkan saya.
Ikan yang saya tak tau namanya.
Ikan yang tiga dari bawah tu tak taulah sama ada memang dikurniakan dengan ekor yang cacat atau pernah patah.
Tapi Alhamdullilah. Arissa dilahirkan dalam keadaan sihat sejahtera. Saya panjatkan kesyukuran ke hadrat Allah. Walaupun tak percaya, namun ada sekelumit rasa cuak juga di hati saya. Kalau jadi betul, macam mana. Itu sebab bila pergi scan 4D pada umur kehamilan 7 bulan, saya ada rasa sedikit cuak. Tapi Alhamdullilah. Sampaikan doktor tu tolong kirakan jumlah jari, ukur panjang kaki sama ke tidak.


Hasil tangkapan ikan tilapia.
Walaupun tak sebanyak orang lain, tapi bagi saya banyak juga ni.
Kerana anggaran dalam 10-15 ekor.
Saya goreng garing, sebab suami saya tak berapa makan ikan air tawar (ikan darat).
Tapi bila dah digoreng garing, okey pulak dia makan. Sedap kata papa.
Bagi saya, segala kejadian telah ditentukan oleh Allah. Walaupun apa yang kita buat, Dia penentu segalanya. Kalau anak kita itu tidak sihat, bukan salah kita. Ini pun jika kita tidak melakukan atau makan sesuatu yang salahlah. Jika kita memang sengaja (contoh untuk menggugurkannya ker), memang salah kita lah.

 Buah mengkudu yang banyak terdapat di atas pokok tepi kolam






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...