Wednesday, April 20, 2011

Luahan hati di Facebook

Facebook....satu nama yang tidak asing lagi. Bukan budak sahaja malahan bapak budak, mak budak juga terlibat. Malahan anak-anak kita yang baru berumur 6 tahun pun sudah tahu berfesbuk. Suatu perkara yang sudah menjadi kebiasaan. Sampaikan kalau satu hari tak buka fesbuk, boleh demam. Tak pun makan tak kenyang, tidur tak lena, mandi tak basah. Bagi yang ketagih boleh diibaratkan makan fesbuk, tidur fesbuk, mandi fesbuk. Fesbuk......hmmmm....

Lantaran itu, jika ada undangan majlis perkahwinan pun mengunakan fesbuk. Dah jimat stem. Tapi kurang enaklah kalau tak dapat kad sebenar. Nampak benar kita ini cuma tempelan majlis. Merajuklah pulak. Ajak-ajak ayamlah katakan.

Malahan anak saya yang berumur 8 tahun sibuk minta saya buka akaun fesbuk untuk dia. Cuma saya rasa belum masanya lagi. Sampai masanya nanti, hang buatlah sendiri.

Yang bestnya, kita boleh berjumpa semula dengan rakan-rakan yang telah lama tidak berhubung. Barulah tahu bahawa si Siti ni dah anak 2, si Aiman masih bujang tapi terlajak, si Aliah dan janda, si Iman dan Innalillah. Bagi yang telus dan jujur akan ceritakan semua tentang diri. Sampaikan kerja, alamat rumah, dan sebagainya yang sulit boleh diketahui dalam fesbuk. Jangan sampai nombor kad pengenalan pun letak, cukuplah. Jadi saya tidak perlu berjumpa untuk mengetahui perkembangan dirinya. Ini kerana ada yang cukup rajin meng'update'kan segala aktivitinya.


Yang tak bestnya fesbuk ni ialah bab luahan hati. Saya bukan apa, kalau sampai nak minta apa-apa pada suami pun kat sini, apa cerita. Nak bagitau semua oranglah yang kita ada suami yang penyayang dan prihatin. Kunun.... Ada tu, siap bergaduh lagi dalam fesbuk. Luahan cinta itu biasa. Sampai nak termuntah pun ada. Bercerita lucah pun ada. Apa da....

Bagi saya kalau nak cerita sikit-sikit bolehlah. Tapi janganlah sampai semua cerita dalam kain pun hendak diceritakan. Semua benda yang kita rasa kita jer mampu beli, nak tunjuk pada orang. Semua tempat menarik yang kita jer pernah pergi nak eksyen dengan orang lain.

Nak tunjuk boleh tapi berpada-pada. Merendah diri lebih baik daripada mengagungkan diri sendiri. Kadang-kadang jelek juga kalau terlebih sudah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...