Sunday, April 24, 2011

Kek Coklat Kukus

Semalam ada sedikit kerajinan untuk mencuba kek coklat kukus yang saya dapat resepinya di sini. Kek coklat memang mempunyai banyak variasi dan resepi. Saya sudah pernah mencuba 3-4 resepi kek coklat yang berbeza. Dan hasilnya pun berbeza. Bagi saya kek coklat yang ditambah dengan susu pekatlah yang paling best.

Kek coklat kukus yang telah tinggal separuh
Walaupun tanpa topping, masih jalan

Dengan fresh cream

Bahan A
1 cawan serbuk koko
3/4 cawan minyak masak
1 sudu besar margerin
1 cawan susu cair
1 cawan gula

Bahan B
1/2 cawan susu pekat
3 biji telur A- dipukul guna 'whisk' hingga kembang sedikit

Bahan C
1 1/4 cawan tepung gandum
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
Cara membuatnya:
1. Masukkan semua bahan A di dalam periuk. Masak di atas api perlahan sambil dikacau hingga gula hancur dan bahan sebati. Ketepikan seketika hingga adunan agak suam.
2. Panaskan pengukus. Gunakan api kuat.
2. Campurkan bahan A dan B . Kacau sebati. Kacau menggunakan 'whisk' agar mudah sebati.
3. Masukkan tepung yang telah diayak bersama baking powder dan soda bikarbonat tadi sedikit demi sedikit sambil dikacau dengan whisk. Pastikan sebati dan tidak berketul-ketul.
4. Tuangkan ke dalam loyang yang telah digris dengan mentega. Kukus selama sejam.
Hasilnya amat memuaskan. Lembut. Sehingga pagi ni, kek itu masih lembut. Saya tak letak toppping sebab tak nak muak. Sebab dah biasa buat kek ni, jadi anak-anak pun pandang sebelah mata jer. Biasanya kalau saya letak topping, anak-anak bukan makan kek, tapi duk makan toppingnya jer.
Ini satu lagi koleksi kek mudah saya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...