Saturday, April 30, 2011

Hidup mesti terus

Saya pernah ditanya apakah motto dalam hidup ini untuk di isi ke dalam buku kenangan zaman sekolah. Saya terdiam seketika. Untuk mudahkan cerita, saya bagilah 'Hidup mesti Terus'. Hanya itu yang terlintas dihati saya ketika itu. Sampaikan dekat 'U' pun motto saya masih ini. Sampaikan En Suami duk ejek pasal benda alah ini. Ialah masa tu tak terfikir pulak akan motor motto yang lain. Kalau tidak mesti saya dah bagi 'Hobin Jang Hobin'. Saya kan patriotik dengan nogori ni. Tak pun 'Kejor Yop Kejor' (macam tak sesuailah pulak). Iyalah kebetulan masa tu diorang tanya dalam masa yang terdesak. Jadi hanya itu yang terfikir. Hentam sahajalah labu. Janji ada motto. Daripada tak de baiklah ada. Betul tak!!!


Tapi bila dah sampai ke saat ini, sebenarnya kununnya motto saya itu amat berguna. Kerana amat membantu dikala susah mahupun senang. Dengan kata lain, apa pun yang mendatang sama ada gumbira, sedih mahupun kecewa......saya mesti teruskan perjalanan. Tidak boleh menoleh ke belakang semula. Dan tidak boleh menyesal apa yang telah dilakukan. Cuma bagi yang buruk akan dijadikan pedoman hidup agar saya tidak mengulanginya semula. Bagi yang baik akan dikekalkan atau diberi penambah baikkan. Macam nak kena auditlah pulak.



Setelah melalui segala kepayahan, kesukaran, kesenangan saya perlu sesekali menoleh atau mengibas kembali kisah silam semula. Bukan untuk menyesali apa yang terjadi, cuma jangan diulang semula kekesalan lama. Itu sahaja.

Dikala ini, di umur ini, di masa ini, saya cuma berharap agar saya terus diberi hidayah dan petunjuk dari Allah. Saya sentiasa di rahmatiNya. Saya sentiasa dipelihara olehNya. Disamping terus diberikan nikmat bahagia ini.


Cuma harapan saya agar jika suatu hari nanti saya diuji dengan ujian yang hebat, saya akan diberikan kekuatan untuk menempuhinya. Bukan mengharapkan bencana, namun sebagai manusia biasa saya tidak boleh lari untuk sentiasa diuji dan diduga. Saya tidak akan sentiasa bahagia dan begitu juga saya tak akan sentiasa berduka. Hanya berharap pada iman untuk teguh menghadapi segala kemungkinan. Janganlah saya kecundang di tengah jalan sehingga memungkin sesuatu yang lebih buruk berlaku.

Cuma saya amat berharap saya kan tenang hingga ke akhirnya. Janganlah akal saya ditarik kerana beban masalah yang menimpa.
Wassalam......

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...