Wednesday, April 13, 2011

Nak kerja apa dik kalau setakat SPM pun tak ambik

Minggu lepas saya berkesempatan masuk ke Felda di sekitar Kuantan ini. Tujuannya adalah berkaitan dengan kerja lah. Saya sempatlah tinjau-tinjau dan kenyit-kenyit pada borang pendaftaran yang mengandungi butiran peribadi adik-adik ni. Rata-rata umur adik-adik ini sekitar 20 - 25 tahun. Muda-muda lagi (sebab saya dah lebih umur itu, jadi saya rasa tua lah).

Tapi bila meninjau ke tahap kelulusan mereka, amat mengecewakan. Kebanyakkannya adalah lepasan SPM. Malahan ada yang hanya lepasan PMR dan UPSR. Aduh.....keciwa sungguh. Umur muda lagi, tapi peperiksaan SPM pun ambil. Sayang sungguh. Kalau rasa tak boleh ambil SPM, sekurang-kurangnya ambillah SKM (Sijil Kemahiran Malaysia). Nak kerja apa di zaman ini jika hanya berbekalkan 3M iaitu pandai membaca, menulis dan mengira sahaja. Zaman ini sekurang-kurangnya mempunyai segulung sijil.

Jadi mereka ini akan melalui kitaran hidup ibubapa mereka lah. Ulang semula. Dimana mungkin 2-3 tahun lagi berkahwin. Kemudian ada anak-anak dan menjadi penunggu tetap di rumah (surirumah) atau sesekali membantu Sang Suami yang juga peneroka.

Sayangnya, dunia ini cukup luas untuk diterokai. Mengapalah memilih untuk hanya terperap di rumah atau di kebun. Bukan tujuan saya hendak menghina penduduk di Felda. Dan bukan semua masyarakat di felda yang tidak bijak. Malahan ramai rakan-rakan sesekolah saya dahulu dari Felda. Namun kini berkerjaya hebat. Memang lah kini harga sawit atau getah melambung. Tapi kalau dah semua dalam satu keluarga termasuklah mak ayah, adik beradik, anak-anak kita berharap pada satu pendapatan itu sahaja, tak boleh juga kan.

Untung nasib kita, kitalah yang akan tentukan. Jika memilih untuk susah dan mengulangi pekerjaan ibubapa kita, terpulang. Tiada siapa yang memaksa. Dan saya pasti tiada ibu bapa yang gembira anak-anaknya berhenti sekolah awal dari sepatutnya.

Ada rakan saya juga dahulu cuma mengambil SKM di sekolah teknik. Namun kini dia lebih hebat kerana telah bekerja dengan syarikat carigali di Port Dickson. Bayangkan seorang yang tak lulus PMR, namun berusaha mengubah diri dan kini lebih berjaya.

Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...