Tuesday, April 19, 2011

Jiran sebelah rumah - part II

Saya bengang betul dengan jiran sebelah rumah ni. Apa tidaknya anak dia terlalu nakal. Sehinggakan boleh mendatangkan angin kus-kus pada saya dan En Suami. Mujur tak kena heart attact. Kalau tidak dah ke hospital lah kami ni.

Bagi saya budak-budak, biasalah kalau nakal. Cuma kita sebagai mak bapak ni kena lah kontrol anak kita. Supaya mereka boleh berinteraksi dan bermain dengan anak orang lain dengan berhemah. Tapi kalau kita tidak boleh kawal anak, dan kita jangan marah kalau orang lain yang cuba mengawal anak kita.

Alkisahnya, petang Sabtu tersebut anak-anak saya bermain di porch kereta. Tak semena-mena melayang seketul batu dari rumah sebelah. Mujur tak kena kepala anak saya. Kalau kena, mahu bocor jugalah. Bukannya pasir kecil, tetapi batu. Itu yang saya tension sangat tu.

Lepas tu diikuti dengan beberapa biji batu lagi. Saya bisinglah, "Eh...apa baling-baling batu ni. Kena orang nanti". Tujuannya agar menarik perhatian emak budak tersebut yang mungkin sedang bergolek-golek sambil menonton filem hindustan. En Suami ketika itu sedang mengapur kasut si abang. Dia hanya memerhati.
Antara hasil balingan si Adam ni.
Adam...Adam.... namamu tak seindah perangaimu
Sabar jerlah.....

Saya ingat bila saya dah bising, emaknya akan keluar. Ini tidak, dibiarkannya. Aduhailah.....jiranku sayang. Macam-macam lagi yang dibalingnya. Antaranya sepit baju, besi, tanah, penyangkut baju. Kesimpulannya, apa yang ada di sekelilingnyalah. Kalau dah habis semua barang dibalingnya, sanggup masuk semula dalam rumah ambil mainan pula. Malahan selipar dia pun dibaling. Berlengkung-lengkang atas kereta kami. Ini boleh mendatangkan marah.....

En Suami yang dah tak tahan, bawa hanger kununnya nak takutkan budak tu. Sekali mak dia nampak. Apa lagi ngamuklah mak dia. Barulah terhegeh mak dia nak ambil tindakan. Dibantainya budak tu sambil mulutnya pot..pet... Marahlah kunun. Lepas tu diheretnya budak tu masuk ke dalam rumah. Kesian Adam. Lepas tu emak dia keluar, buka pagar macam nak cabut pagar jer. Saya kata kat En Suami,"Dia bukan marah kat anak dia, tapi dia marah kat kita". "Memang pun", kata En Suami.

Hakikatnya, kalau dia kawal anak dia ketika bermain, tentu perkara ini tidak terjadi. Jangan salahkan orang lain. Takkanlah saya nak kurung anak saya dalam rumah semata-mata nak bagi anak dia bermain. Anak-anak saya pun lasak dan nakal. Tapi bisalah budak. Mereka perlukan pemantauan. Bukan main lepas jer. Kalaulah saya atau suami main lepas aje anak-anak bermain di luar, ada yang dah terjun dalam longkang. Ada yang dah berenang kuak-lentang dalam longkang tu. Tak pun merayau sampai ke sawah belakang rumah.

Anak-anak ni perlu dikawal dan ditunjukkan hala tuju mereka. Bukan main lepas jer. Akal kanak-kanak berumur bawah 4 tahun ni masih tidak dapat menilai mana baik mana buruk. Mana orang marah, mana orang tak marah. Mana yang selamat mana yang tidak. Kitalah kena guide dia.

Ini tidak, tahu nak marah jer. Saya cuba muhasabah diri sendiri. Dan saya harap mak dia pun muhasabah diri.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...