Tuesday, May 24, 2011

Macam-macam tragedi kebelakangan ni

Sejak kebelakangan ini, boleh perasan tak yang cuaca memang tidak menentu. Semacam pelik pula kan. Sekejap panas nya terik, lepas tu tetiba jer hujan dengan lebatnya. Dan dijangka kemarau atau musim panas akan berlaku sehingga bulan september. Mak...aigh...sekarang ni pun dah terlalu panas. Tak taulah pula macam mana nak menghadapi sehingga bulan 9. Panas, berbahang....serasa badan melekit jer walaupun baru lepas mandi.

Tidur malam sewajibnya menggunakan aircond (kalau tidak anak-anak tak lelap sebab panas dan berpeluh). Naiklah bil elektrik saya bulan ini. Dan kadang-kadang kalau ada di rumah pun masih guna aircond. Tak tahan lah. Bila datang hujan sekejap, barulah reda sikit.

Keadaan cuaca sebegini panas tidak memustahilkan banjir. Di kampung saya 2 hari lepas, berlaku banjir. Akibat hujan yang cukup lebat. Malahan berlaku kepala air yang lebih besar daripada kejadian kanak-kanak hanyut hari tu. Nasib baik sahaja, di kala ini tidak ramai yang mandi. Dan hakikatnya ketika itu tiada langsung orang yang mandi di sungai. Nasib baik betul. Jika tidak berlaku lagi sekalilah peristiwa orang hanyut di Ulu Bendul. Limpahan air di hulu menyebabkan bahagian hilir menjadi banjir. Terutama rumah yang berdekatan dengan sungai dinaikki air.

Ajaib. Kuasa Allah tiada tolok bandingan. Air yang teramat cetek itu boleh membawa maut. Malahan boleh membawa banjir. Bak kata emak, ini orang tua pun boleh hanyut ni. Dasyat sekali.

Itulah yang saya tulis tadi, keadaan sekarang tidak boleh diagak. Malahan macam-macam tragedi berlaku. Kejadian tanah runtuh yang mengorbankan nyawa anak-anak yatim ini, satu lagi peritiwa yang menyayat hati. Subhanallah.

Gambar anak-anak yatim sebelum kejadian

Innallillah....
Sesungguhnya Allah lebih menyayangimu

1 comment:

  1. ye Allah lebih menyayangi mereka. Tp rasa xsanggup tgk keadaan mereka...sedih...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...