Sunday, July 13, 2014

Resepi kuih akok mudah

Assalamualaikum.....salam ramadan
Alhamdullilah.....hari ini dah memasukki ramadhan yang ke-15. Sekejap je masa berlalu. Baju raya anak-anak pun tak sedia lagi. Alahai....inilah akibatnya bila ibu berpantang di bulan puasa. hu...hu

Walaupun masih berpantang, saya sebolehnya masak untuk berbuka. Ini kerana memikirkan suami dan anak-anak yang berpuasa. Boleh aje nak beli, tapi tau ajelah. Masakan beli ni tidak kadang-kadang tak menepati citarasa kami. Terpedas ke, tertawar ke, dll. Tambahan harga masakan siap ni cukup mahal. Tak berbaloi untuk kami 5 beranak ni (baby auni mujur tak makan lagi).

Nak membeli di pasar ramadan pun saya agak takut-takut. Takut terbeli yang basi. Kesian suami dan anak-anak yang nak berbuka.

Jadi, dibawah ni saya kongsi resepi yang saya CNP dari blog Teratak Mutiara Kasih (mohon dihalalkan resepi ye). Resepi yang sungguh mudah.

Ikhlas dari hati, kuih akok hasil dari resepi ini sangat sedap. Lembut dan kurang manis. Hampir sama seperti yang biasa kami beli di Kota Bharu.

Disebabkan tidak mempunyai acuan kuih akok yang biasa tu, saya menggunakan acuan bahulu kemboja pecah lapan ini. Satu bancuhan boleh dapat 2 biji. Jadi jika nak empat biji seperti dalam gambar saya itu, 2 adunanlah.







RESEPI KUIH AKOK


By : LiNa Pg (Teratak Mutiara Kasih)
Bahan-Bahan:(Sukatan cawan/ mangkuk/bekas yg sama)


  • 1 cawan telur (pecahkan telur masukkan ke dalam cawan)
  • 1 cawan santan pekat
  • 1 cawan gula kabung/gula melaka yg diracik halus (3/4 cwn-manis just nice)
  • 1 cawan air
  • 1/2 cawan gandum
  • 3 helai daun pandan (carik-carik)
  • Secubit garam

Cara-Cara:



  1. Panaskan oven selama 15minit suhu 200'C dan griskan acuan dengan minyak.Masukkan acuan ke dalam oven.
  2. Satukan gula kabung, air dan daun pandan.Masak hingga gula hancur.Keluarkan daun pandan.Kemudian sejukkan sebentar.
  3. Masukkan santan, tepung, garam, telur dan air gula ke dalam blender.Dan blend hingga betul2 kembang.(Adunan kuih akok memang cair).Tapiskan
  4. Keluarkan acuan dari oven dan tuangkan adunan ke dalam acuan tersebut (tuang separuh dari acuan)
  5. Bakar menggunakan suhu 180'C selama 15-20min (hingga masak) guna api atas dan bawah.

6 comments:

  1. Terima kasih sudi cube..senang kan nk buat akok ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tqvm lina pg
      sememangnya resepi yang iklas dari hati....sodap

      Delete
  2. Replies
    1. Sila try cik putih
      senang dan sodap ni

      Delete
    2. wah perlu di coba nih, makanan favorit aku ini

      regard
      resepi kuih

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...