Wednesday, March 02, 2011

Xbox

Kebetulan, bulan lepas ada sorang rakan suami saya nak jual Xbox. Jadi suami saya bercadang nak membelinya. Jadi petang tu lepas balik kerja dia berbincang dengan saya tentang Xbox.


"Ma, En M nak jual Xbox dia pada kita" kata suami saya.
"O...ye ke" itu kata-kata pertama saya seperti tidak berminat.

Sebenarnya saya tak pernah dengar apa kebendanya Xbox tu. Kalau PS2 ke, PSP ke pernah lah dengar. Tambahan pula saya tidak berminat dengan games. Otak saya ni tak boleh terima main games, tak kiralah guna komputer ke, PSP ke, PS2 ke. Pening kepala. Tambahan pulak kalau 3D games. Boleh muntah saya. Uwek...uwek...bukan mengandung yer....dan bukan juga lepas bau kentut. Ini semua games punya pasal. Bila berpusing-pusing tu, kepala saya pun pusing la. Adalah sekali tu try main games tembak-tembak. Masa main tak rasa sangat. lepas setengah jam main, kepala saya dah tak stabil. Terus berhenti main. Terus tidur. Apa kes, bila tengok semua benda dah berpusing-pusing macam gasing. Kui....kui...

Kalau nak main games pun, saya kena pilih games yang kurang cerdik. Macam susun puzzle ke, pilih warna ke, cari harta karun ke. Janji 2D games. Kalau games mudah, otak saya masih boleh terima. Itupun lepas main, macam ting tong jer. Macam games kanak-kanak. Yang tidak memerlukan kita berfikir sangat. Nilah yang best. tau-tau menang je.


Berbalik pada Xbox tadi, suami saya yang beria-ia nak beli. Saya tak kisah. jadi dia belilah. Bila dah bawak balik, barulah saya tau apa itu Xbox. Rupanya penggunaannya lebih kurang PS2 jer.
Xbox 360
 Cuma Xbox ini telah dibangunkan oleh Microsoft. Tujuannya untuk bersaing dengan Sony's PlayStation 3 and Nintendo's Wii. Yang lain-lain saya kurang faham.


Selain tu, kelebihannya ialah ia dikawal secara wireless. Jadi tidak memerlukan wayar untuk sambung antara controller dengan Xbox. Bagi saya, ini bagus. Sebab anak-anak saya suka main wayar. Jadi bila tak ada wayar, kuranglah sikit tersangkut, tersepak, jatuh akibat wayar ni. Tapi biasalah, bebudak, mesti keterbolahan (kecuaian) ada. Bila dah tak de wayar penyambung ni, menyebabkan controller ni mudah jatuh. Satu lagi, bilalah wireless, memmbawa maksud perlukan bateri untuk dihidupkan. Jadi kena guna rechageable bateri. Kalau bateri weak, tak boleh main. Tapi taulah, saya risau je kalau controller tu rosak. Ini kerna selalu jatuh. Saya tengok, harganya antara RM100-RM250. Janganlah hang rosak wahai cik controller. Kesian kat suami saya, nak kena ganti baru.  


Xbox 360 wireless controller


Bila dah bawak balik, dah tengok anak-anak guna main games. Rasa tak rugi beli. Cuma saya tak tau harganya. Jadi saya tanyalah En Suami:
"Pa, okey jer tengok bebudak ni main. Boleh pulak dia orang duduk diam"
"Tulah sebabnya saya beli" kata suami saya.
"O...tapi berapa harganya yer kawan pa jual" kata saya lagi
"Murah jer" kata suami saya
"Iyalah murah tu berapa"
Hati saya dah cuak, sebab cara suami saya jawab tadi seperti melambangkan bahawa Xbox ni mahal.
"RM200 jer" kata suami saya lagi.
Disebabkan tak tau harga sebenar, jadi saya tanya lagi:
"RM200 tu mahal ke murah"
"Murahlah. Sebab kalau kat luar (baru) harganya dekat RM1500. Ini pulak En M baru guna tak sampai setahun. Kalau orang lain jual, mau dekat RM900 ni" kata suami saya.
Tapi saya duk fikir, kenapa dia jual murah kat kami:
"Apsal dia jual murah kat kita. Entah-entah rosak tak" kata saya lagi"
Kata suami saya pulak:
"Tak rosak apa, cuma wayar sambung ke Xbox tu jer. Kadang-kadang sambung, kadang-kadang tidak. Tapi saya dah tengok. Okey jer. Setakat ni, takde pulak wayar tu tak sambung"
"Iyelah, tapi apsal dia jual murah sangat" kata saya lagi.
Apalah saya ni kan. Orang jual murah tanya, jual mahal pun tanya.
"Sebenarnya En M nak beli PS3. Jadi dia juallah kat kita Xbox dia ni."
Tambah saya pulak:
"Agaknya En M ni kesian kat kita kut. Anak kita ramai. Iyalah, nak beli baru tak mampu. Jadi dia juallah Xbox kat kita murah-murah. Biar anak kita boleh main jugak."
Cerita sedihlah pulak.....
Sebenarnya, sebelum ni pun, En M ada jual laptop lama dia pada suami saya. Murah jugak. Ini kerna dia nak beli laptop baru. Jadi suami saya beli. Lepas tu, dia jual Xbox pulak. Suami saya beli jugak. Tu lah yang saya kata dia kesian kat kami. Kalau ada barang second, dia mesti jual kat suami saya dengan harga murah.


Xbox yang En M jual ni masih dalam keadaan baru. Iyalah, tak pernah jatuh gamaknya. Sampai kat tangan anak saya jer petang tu, dah jatuh. Adalah 2-3 kali jatuh. Calar dah sikit.


Agak-agaknya bilalah En M nak jual pulak TV LCD dia tu. Tak pun barang-barang lain. Suka pulak saya dapat beli barang second dengan harga murah ni.

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...