Saturday, March 05, 2011

Mari belajar Bahasa nogori - siri 1

Kalau saya menonton drama kat TV dimana pelakonnya terpaksa berbahasa dialek negeri sembilan, kadang-kadang kedengaran lucu di telinga saya. Contohnya, drama Masak Lomak Cili Api, drama kat tv2 tu. Kalau Abby Saiful, okeylah. Sebab dia memang orang negori. Tapi bila isteri dan anak dia bercakap, kedengaran pelik dan tak sedap. Macam minum kopi kurang gula. Tak ngam.

Ini kerana, semuanya hendak ditukar ke huruf O. Contohnya :-
dekat sana jadi dekat sano (sepatutnya dokek sano)
pergi mana jadi pergi mano (padahal sepatutnya poie mano)
saya jadi sayo (kebiasaannya orang nogori akan panggil eden-ketika dengan kengkawan atau eshe-ketika berbual dengan orang yang lebih tua)

Contoh ayat yer:-
Hari ini saya ke sekolah dengan menaiki bas. Bas datang lewat. Puas saya menunggunya.
Aghi ni den ko skolah naik bas. Lambek botul bas datang. Pueh den tunggu eh.

Nanti sambung lagi sesi pembelajarannya




1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...