Thursday, March 03, 2011

Puding Pelangi

Saya bukanlah seorang yang pandai memasak. Walaupun dah umur sekarang, kalau nak memasak masih menggunakan resepi. Masih tak berapa pandai nak mengagak. Jadi kalau nak nak memasak, walaupun sambal belacan sekalipun, mesti nak rujuk resepi. Takut kalau ikut saya, tak jadi.

Saya amat gemar membuat makan yang colourful contohnya puding. Saya suka bermain dengan warna. Walaupun saya bukanlah seorang yang kreatif dan inovatif. 

Masalahnya, suami saya tidak berapa gemar makan makanan yang lembik atau lekat pada tangan ni. Pudinglah maksud saya. Jadi kalau saya buat, hanya saya dan Arissa sahaja yang makan. Anak bujang saya pun kurang dengan kuih ni. 

Jadi saya sharelah resepi ni yang saya dapat dari internet.




Puding Pelangi
Bahan-bahan:
10g serbuk agar-agar
650 ml air
180 g gula pasir
60g mentega
1 biji telur
1 sb tepung kastad
1 sb serbuk koko
1/2 st vanila
pewarna merah dan hijau secukupnya

Caranya:
1. Masak agar-agar dengan air dan gula hingga mendidih dan ketepikan.
2. Pukul telur sebentar kemuadian masukkan susu dan tepung kastad. Kacau rata dan tapiskan
3. Setelah ditapis, satukan adunan telur dan agar-agar dan kacau lagi hingga rata. Masak semula hingga mendidih. Kemudian masukkan mentega dan vanila. Kacau rata.
4. Bahagikan kepada 3 mangkuk. Setiap satu letak warna yang disukai.
5. Sengetkan loyang, kemudian masukkan sesenduk demi sesenduk bergilir mengikut warna.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...