Thursday, March 24, 2011

Ajar anak menabung

Masa saya kecik-kecik dulu, mak saya dah ajar. Kalau nak beli apa-apa mesti kena kumpul duit sendiri. Caranya ialah dengan tolong mak meniaga. Kalau sekali tolong tu dapatlah upah dalam RM10-20. Jadi duit tu saya kumpul untuk beli apa yang nak. Sampaikan nak beli baju raya pun kumpul duit sendiri. Kalau nak beli baju yang lebih lip lapnya, kenalah kerja keras sikit lah. Kalau tak suramlah raya saya tahun tu.

Dulu saya guna tabung buluh jer. Dah penuh, kena belah 2 buluh tu.
Tapi biasanya tabung ni mesti penuh, sebab tak de lubang nak korek
Cara mak saya ni agak berkesan. Sampai sekarang kalau nak beli apa-apa, saya akan berusaha kumpul duit dulu baru beli. Kalau tak de duit, duduk diam-diam je.

Jadi cara ni saya cuba terapkan pada anak saya si abang. Mana taknya kalau bagi duit belanja sekolah sentiasa habis. Jaranglah ada baki. Kalau ada pun 10-20 sen je yang tinggal. Kalau bagi RM10 pun boleh habis. Kalau memang beli makanan masa rehat kat sekolah takpe jugak. Ini duk beli pemadam, pensil, sticker dan tah apa lagi. Bila bawak balik, puteri saya, Arissa duk kutip plak pemadam abang dia yang bersepah-sepah tu. Arissa kalau kutip tu ada sebab. Nak makan lah.

Sampai satu tahap, saya tak nak bagi dia beli. Saya belikan siap-siap 2 kotak pensil, sedozen pemadam, sedozen pembaris, sedozen pengasah. Sebab saya tak nak dia bagi alasan barang-barang dia tu hilang kat sekolah. Ini tidak, hari-hari jadi pelanggan tetap koperasi sekolah. Kalau hilang lagi tak perlu risau. Mama dah ada stok kat rumah. Kui.....kui....

Walau saya dah buat macam tu, dia beli benda lain pulak. Jadi saya duk fikir, apa yang saya boleh buat bagi dia pandai berjimat dengan duit belanja sekolah.

Ketika ni, abang duk usyar nak beli basikal besar (basikal barulah sebab kawan dia, nik aiman dah ada basikal baru). Jadi saya kata kat dia, "kalau abang nak beli basikal macam nik aiman tu, abang kena simpan duit. Duit belanja sekolah yang tak habis tu, abang kena masuk tabung. Lagi cepat abang kumpul, lagi cepat abang boleh beli." Dia pun senyum lebar. Mungkin duk bayangkan basikal baru kut.

Esoknya, balik sekolah terus masuk duit dalam tabung. Saya tanya berapa baki duit abang, "RM1."Abang tak makan ke, tanya saya lagi. Sebab paginya, papa bagi RM2 je. Takut tak makan pula. "Makan, tapi abang tak beli air. Abang minum air kosong yang abang bawak tu". Pandai pula minum air kosong. Kalau biasanya, sebotol air bawak pergi sekolah, sebotol tu jugaklah bawak balik rumah.

Malam ni, saya dah janji dengan dia nak tolong kira duit tabung. Kalau cukup, esok boleh beli. Kalau tak cukup, kena kumpul lagi. Tersengih dia, bila saya kata macam tu. Nampak bersemangat. Ialah nak dapat basikal baru.

Yang tak tahan tu, siap mintak derma lagi. Masa balik kampung hari tu, duk kata kat uwan yang mama suruh kumpul duit kalau nak beli basikal baru. Uwan biasalah tak sampai hati. Sampai uwan tanya, berapa lagi duit abang yang tak cukupnya nak beli basikal. Nanti uwan tambah, kata mak saya. Dia kesianlah kat abanglah tu.

Tapi cara ni memang berkesan. Sebab dia ada halatuju duitnya tu. Jadi tak perlu saya paksa. Dia dengan sukarela menabung.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...