Friday, March 04, 2011

Pizza tak hut

Minggu lepas saya dah cuba buat pizza ni. Tapi mungkin kurang uli, jadi tepungnya agak keras. Apa kata suami saya:
"Ini pizza ke biskut. Keras semacam jer rotinya,"
Suami saya kalau bagi komen, memang tak agak-agak. Tapi takpe, nanti saya cuba lagi. 

Ni En Pizza yang saya buat minggu lepas. Bukan pizza sebenarnya tapi dah jadi biskut sebab rotinya keras dan rangup
  Jadi saya cuba sekali lagi malam tadi, okey jadi. Rotinya lembut. Walau makan dah sejuk, masih lembut. Pagi tadi pun, masa suami saya makan, dia kata:
"Ha...ni baru jadi. Lembut lagi walau dah sejuk. Inilah pizza terbest awak pernah buat"

Bangga jugaklah. Walaupun, masa menguli tepung ni, Arissa duk nangis kat kaki. Dia nak susulah. Apa lagi. Diakan tak boleh jumpa saya. Kalau tak nampak, takpe pulak.

Ni yang buat malam tadi

Ermm..........sedapnya....
Bahan-bahan:
Untuk doh pizza
2 cawan tepung gandum
2 st yis segera (mauripan)
1/2 st garam
1 st gula
2 sb minyak masak
1/2 cawan air suam untuk menguli

Untuk sos pizza
Sos pasta / spageti

Untuk topping
Bebola ayam, daging lembu, crab meat
Lada benggala hijau
Cendawan butang
Keju mozarella

Cara-cara:
Doh
1. Campur tepung, yis, garam, gula dan minyak dalam mangkuk besar. Gaul rata. Masukkan air suam sedikit hingga sedikit dan uli hingga doh lembut dan tak lekat pada tangan.
2. Sukatan air mengikut tepung yang digunakan. Agak-agak hingga doh tidak melekat di tangan. Masukkan doh dalam bekas besar yang telah disapu dengan minyak. Tutup dengan kain basah atau plstik cling.
3. Letak mangkuk pada tempat panas. Biar selama 60 minit atau naik sekali ganda.
4. Minyakkan acuan pizza. Canai doh setebal 2cm. Masuk doh hingga menutupi loyang. Biarkan sebentar selama 10 minit supaya kembang.
5. Cucuk adunan dengan garfu supaya tidak gelembung semasa membakarnya. Kemudian sapu sos pizza atas permukaan doh.
6. Parutkan 1/3 keju. Taburkan bahan topping ikut selera. Akhir, tabur baki keju tadi.
7. Bakar selama 25-30 minit pada suhu 200 degree.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...