Friday, March 25, 2011

Puteri saya geli benda berbulu

Saya pun sebenarnya tak perasan yang Arissa geli dengan benda berbulu seperti rambut anak patung mainan, bear, dan segala benda yang mempunyai bulu yang lembut. Tahu pun masa balik kampung suami saya kat Kota Bharu. Kebetulan rumah Mumy (bukan mumy jarum tapi panggilan untuk ibu mertua saya) ada satu doll yang berambut perang. Saya duk tengok apsal Arissa duk lari-lari dari doll tu. Rupanya dia geli kalau rambut doll kena kaki atau tangan dia. Geli sampai mimik muka dah macam terpijak katak licin jer. 
Katak licin
 
Sampaikan terjerit-jerit kalau terpegang. Dia baru setahun dua bulan. Tapi dah tau geli. Wah, ni sudah bagus. Kerana apa? Kerana ketika tu, Arissa baru dapat kaki. Jadi tempat yang dilarang dia pergi saya letak doll tu. Contohnya kalau dia tengah nak panjat sofa mertua saya, cepat-cepat saya letak kepala doll tu. Terus tak jadi naik. Paling senang, campak je seekor beruang kat tempat yang kita tak bagi pergi. Mesti dia tak masuk dah tempat tu. Sampai macam tu sekali.

Apalah Arissa ni. Semua gegirl kan suka mainan anak patung ni. Kalau bear lagilah (macam yang maktih dapat dari kawan dia tu). Ni macam mana mama nak belikan anak patung kalau Arissa sendiri takut nak pegang. (sebenarnya jimat duit mama, tak payah beli doll)

Mengapa dia geli sebenarnya? Agaknya sebab saya tak biasakan dia dengan anak patung ni. Jadi bila jumpa sesekali tu dia takut kut.
Ruginya rissa, kalau tak buleh dapat macam ni
tak pun yang camni
Petang semalam masa saya bersiap nak solat magrib tetiba saya dengar dia menjerit. Lepas tu duk lari masuk bilik. Lepas tu keluar balik. Macam main ciku cak tu la. Saya pun pergi la tengok apa yang dia duk ciku cak. Rupanya dia duk lari dari sehelai benang warna biru kat atas lantai. Benang kan ringan. Jadi bila kena kipas, jadilah macam bergerak-gerak. Itupun dia takut. Apalah....mungkin dia ingat ulat kut. Dah pandai geli yer skarang. Takper....mama tak kisah kalau Rissa tak suka anak patung. Sebab doll ni mahal tau. Jadi main ajelah dengan apa yang ada kat rumah. Kui....kui....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...