Tuesday, March 22, 2011

Mujur abang ada insuran

Satu masa dulu saya cukup menyampah kalau didekati oleh orang insuran. Tak kiralah insuran jenis apa sekali pun. Tak berminat, sibuk, dah ambil, banyak kerja, pergi kat orang lainlah, tak mampu. Itu antara jawapan saya kepada ejen insuran. Tak pun lari jika nampak mereka. Kesian kat ejen insuran ni. Mereka pun nak cari rezeki jugak. Tapi memang saya dan mungkin anda jugak fobia dengan mereka. Ini kerana cara mereka mendekati, memujuk atau mempromosikan insuran tu agak jelek pada mata saya ketika itu. Bagi saya, mereka ini amat mengganggu. Kerana tanpa rasa jemu untuk memujuk membeli insuran dengan mereka. Sebenarnya saya tak boleh marah dengan mereka. Kerana itulah cara mereka mencari pelanggan bagi mendapatkan rezeki.

Pada satu ketika dulu juga, saya merasakan apalah perlunya insuran ni. Saya kan kakitangan awam. Semestinya saya boleh mendapat rawatan percuma di hospital kerajaan. Buat apa membazir duit jika boleh mendapatkannya secara percuma. Baik saya beli apa yang saya nak. Lagi satu, jika perlindungan kesihatan duit yang dicarum akan hangus. Kalau ada pun, hanya sedikit. Membazirkan.

Lagi satu, saya kan sihat. Mana ada penyakit lagi. Saya pun baru memasukki awal 30an (perasan mudalah tu). Tak perlulah insuran. Anak-anak pun rasanya tak perlukan insuran. Setakat demam, batuk pergi je ke klinik kesihatan yang berhampiran. Kalau sakit teruk, bawak je pergi hospital besar. Apa nak susah. Budak-budak biasalah kalau sakit sikit-sikit tu.

Itu adalah antara sebab ketika itu mengapa saya tak berminat mengambil insuran. Tambahan pulak rasa macam tak mampu nak membayarnya setiap bulan. Kebetulan bila dah dapat anak nombor 2, saya tergerak hati nak ambilkan anak-anak saya insuran. Jadi dah alang-alang anak saya masuk insuran, saya pun masuk sekali lah. Taklah banyak, tapi 3 orang tu membawa RM350. Mengapa saya mengambil insuran? Bukan kerana kesihatan tapi lebih kepada simpanan untuk anak-anak terutama kalau mereka lanjutkan pelajaran nanti. Nak harapkan saya menyimpan secara tradisional seperti tabung haji untuk mereka, jangan haraplah. Kengkadang saya terguna juga duit mereka, terutama kalau saya nak beli apa-apa macam peti ais baru yang lebih besar ke, nak tambah aircond kat bilik ke, nak beli kereta ke. (Apalah punya ibu, tak amanah). 

Jadi dengan adanya insuran, saya wajib membayarnya setiap bulan. Dan saya tidak boleh menyalahgunakannya. Kui....kui.....tak bolehlah saya nak beli perabot baru. Jadi sekurang-kurangnya kalau ada apa-apa terjadi kepada saya, anak-anak masih terjamin kewangannya. Saya harap anak-anak tak akan terlalu mengharap belas ehsan orang lain jika saya telah tiada. Sekurang-kurangnya mereka masih mempunyai sumber kewangan untuk meneruskan hidup dan pelajaran. Itu harapan saya.

Nak jadikan cerita, anak sulung saya, abang memang kerap mengalami kemalangan kecil. Nak buat macam mana. Budak tengah nak membesar. Kalau setakat bengkak kepala akibat jatuh tu dah biasa. Adalah satu kejadian dimana jari manis sebelah kiri si abang ni terkepit pintu. Kejadian tu berlaku ketika suami dan anak-anak sedang bersiap nak tidur. Kebetulan suami saya keluar dari bilik sekejap. Nak ke tandas katanya. Tinggallah si abang dengan angah dalam bilik. Agaknya abang menjenguk sekejap kat luar bilik sambil jarinya letak kat tepi pintu (berhampiran engsel pintu). Si angah pulak dengan sengaja menutup pintu dari dalam dengan kuat. Tertutup rapatlah pintu tu. Apa lagi, menjeritlah si abang ni tadi. Saya ingat dia main-main. Dia nak buka pintu tak boleh sebab jauh, jadi dia pusinglah jari yang terkepit tu. Bila saya buka pintu tu tadi, jari manis abang dah terkulai. Terkeluar tulang dari isinya. Saya dengan pantas membalut dengan kain sambil menjerit pada papa yang berada dalam tandas. Saya cuba bercakap dengan cool meminta suami membawa abang ke hospital. Jadi suami saya hanya melihat jari abang yang dah terkulai tu bila sampai hospital je. Suami saya ni agak gelabah. Jadi saya takut dia pulak yang accident nanti. Jadi saya tak tunjukkan jari abang tadi. Biar dia dah sampai hospital baru tengok.(cerita ni panjang, nanti saya sambung lagi)

Sampai je KSH, terus diberi rawatan. Bagi saya hospital ini sangat bagus. Kerana tanpa menunggu lama, anak saya terus diberi rawatan dan jarinya terus disambung semula. Ini yang paling menakutkan saya. Saya takut jarinya tidak boleh disambung kembali. Alhamdullilah, syukur ke hadrat Ilahi. Kerana jari anak saya berjaya disambung semula. Duduklah abang dalam 5 hari kat hospital. Kini walapun dah baik, jarinya itu senget sedikit.
Kuku yang tercabut sendiri setelah lebih 3 minggu kejadian. Macam jari yang putuskan. Tapi sebenarnya kuku bersama kulit yang mati


Hasilnya walaupun boleh disambung tetapi senget sikit. Mujur lelaki, kalau perempuan dah tak cantik nak sarung cincin nanti


Tahu berapa kos rawatan keseluruhannya termasuk makan dan bilik, dekat RM8,000. Mahalnya tapi berbaloi berdasarkan layanan, rawatan, makanan (ayamas lagi tu, boleh minta apa yang kita nak berdasarkan menu) dan yang paling penting anak saya selamat dan selesa.


Ada rakan bertanya mengapa saya tidak dibawa ke hospital kerajaan. Dan adakah kerana saya ada insuran, saya pergi hospital swasta. Jawapannya adalah saya mahu anak saya dirawat cepat. Saya mahu anak saya diberi perhatian lebih. Saya mahu melawat anak saya di hospital mengikut kesesuaian masa saya. Saya mahu anak saya selesa. Saya mahu anak saya berasa suasana rumah di hospital. Saya mahu mengurangkan kesakitan anak saya. Saya mahu anak saya boleh bermain dengan gajetnya. Saya juga mahu suami saya selesa menjaga dia di hospital.


Bukan niat saya hendak memperlekehkan hospital kerajaan. Tetapi hospital awam ni terlampau ramai orang. Malahan pernah satu ketika, saya berkesempatan melawat saudara yang sakit di hospital, dia dikelilingi katil pesakit warga asing dari indonesia, bangladesh dan macam-macam lagilah. Warga asing suka ke hospital kita kerana kos rawatannya yang lebih murah dan selesa. Warga asing ni biasalah, ikut suka dia je bila nak meludah, terkencing dan sebagainya lagi. Tambahan pula, pihak hospital akan mendahulukan kes kecemasan yang lebih teruk seperti kemalangan besar. Saya takut untuk menunggu lebih lama. Terlalu bayak kes berat di hospital awam yang perlu didahulukan berbanding hanya jari anak saya yang putus tu.Saya tidak menyalahkan hospital awam. Nak buat macam mana, pesakit mereka terlampau ramai. Jadi nak mengelakkannya perlulah ke hospital swasta, tapi mahal pula. Caranya, kenalah ambil insuran. Tak kena, tak tahu. Dah kena, barulah kata "Menyesal aku tak ambil insuran".


Sebenarnya kalau kita sakit pun, kita nak kan layanan yang baik, selesa. Jadi renung-renungkanlah. Saya bukan ejen insuran. Cuma berkongsi pengalaman.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...