Thursday, March 03, 2011

Perlanjutan Tempoh Bayar Saman Hingga 10 Mac 2011

Apa kes ni. Lawak betul lah.Cuba lah kota apa yang dikata. Ini tidak, kejap kata tak akan lanjut. Kejap lagi boleh lanjut. Apa da. Bukan apa kesian kat orang-orang yang terpaksa beratur panjang nak membayar hari tu. Nanti semua orang dah tak percaya.

Kenapa saya tension dengan kenyataan yang dikeluarkan semalam. Ini kerana kami juga terlibat dengan pembayaran last minute ni. Suami saya dah dua kali beratur untuk membayarnya. Sekali pada 27/2/2011(Ahad) dan pada 28/2/2011(Isnin)

Pada hari ahad tu, punyalah ramai orang. Walaupun kami datang pada pagi hari lagi. Mungkin benarlah agaknya sistem tu down. Sampai tak bergerak-gerak nombor giliran. Selepas mengambil nombor, suami saya ajak keluar dulu. Ini kerna ada 100 orang lagi di depan. Jadi kami pun pergilah kat pasar tani terdekat. Lebih kurang dua jam selepas tu, kami pergi semula ke pejabat pos. Nak tau, nombor tu masih lagi ada 100 orang kat depan dia. Ini haru. Last, kami pun balik.

Ini kerna suami cadang nak cuba bayar secara online. Sampai rumah, terus cuba nak bayar online dari pukul 12.00 tengahari sampailah ke tengah malam. Masih tak boleh online. Jadi suami saya decide nak bayar esok sahaja.

Jadi pada hari isnin tu, pepagi lagi En suami dah keluar dengan kawan dia menuju ke JPJ. Ini kerna, kawan suami saya tu, ada kawan dekat JPJ. Mungkin boleh tolong. Sampai dekat JPJ, punyalah haru. Orang dah lah ramai, kena beratur pulak. JPJ tak bagi ikut nombor giliran. Mereka minta beratur jika nak bayar. Ingat boleh guna orang dalam, rupanya hampeh berlaka. Tak boleh pakai orang dalam plak.

Tengah suami beratur (saya tak pergi kerana ada kelas), baru saya teringat ada barang yang orang tempah tertinggal dalam kereta suami. Jadi saya telefon, minta suami hantarkan. Saya cadangkan pada suami, bila dia dah ambik nombor giliran, balik ofis semula untuk serahkan barang saya tu. Sebab saya dah janji dengan customer nak bagi pukul 11.00 pagi. Rupanya, tak ada nombor giliran. Kena beratur. Jadi sia-sia ajelah kerja suami saya pada pagi tu.

Atas dasar prihatin, kawan suami saya tu cuba jugaklah pujuk kawan dia dekat JPJ tu. Tapi tak boleh. Kebetulan pula pagi tu saya ada call emak kat kampung. Dia bagitau adik saya(kaktih) tengah bersiap nak pergi bayar saman dekat Kuala Pilah. Jadi saya cuba telefon adik saya ni, kut-kut dia boleh tolong bayarkan. Nasib saya baik, semasa saya telefon tu, dia masih beratur nak bayar saman dekat Pejabat Polis Kuala Pilah. Jadi saya minta dia tolong bayarkan saman suami saya.

Ketika saya telefon adik saya tu kira-kira pukul 1 petang. Lebih kurang pukul 3 petang barulah adik saya dapat bayar. Punyalah lama. Dari pagi membawa ke petang. Semata-mata nak jelaskan saman.

Sekali, bila diumumkan perlanjutan tempoh bayaran ni, saya jadi kecewa. Jelas terbayang semula kepenatan di wajah suami yang ke hulu-hilir semata-mata nak kejar tarikh akhir bayaran saman tersebut. Macam sia-sia sahaja usaha orang lain yang beratur panjang, berlapar, tension sistem down, menunggu lama, berpanas.
Lengang
Bagi saya, kalau kita dah tetapkan begitu, mestilah begitu. Janganlah jadikan begini pula. Cakap mesti serupa bikin.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...