Tuesday, March 22, 2011

Mengapa berubah hati dikala senja

Kadang-kadang sukar nak faham dengan isi hati orang lelaki ni. Tak tau lagi apa yang kurang pada si isteri. Dah dapat isteri yang cantik manis masih mencari yang lain. Dah dapat isteri yang pandai memasak masih minat pada janda jual nasi lemak depan ofis. Dah dapat isteri yang memahami masih mencari anak dara yang baru habis sekolah (yang dah tentu banyak kerenah, budak baru nak hidup). Dah dapat isteri yang sanggup berkorban segalanya, masih nak ngurat gro kelab dangdut.

Tak taulah, apa yang mereka cari. Kalau yang muda tu nak cari kepuasan. Kalau yang tua nak cari kehebatan. Apa yang mereka dapat? Kepuasan, kehebatan, kejaguhan, kehandalan, dan segala yang ker lah...

Masa belum dapat tu, semuanya indah. Bila dah dapat, barulah nampak sebenarnya yang lama tak semestinya busuk, buruk, menyakitkan. Malahan yang lama lebih menawan. Lebih bergetah. Lebih memahami. Lebih menetapi selera. Lebih sedap masakannya. Lebih menjaga kita. Lebih pandai mengambil hati.

Yang baru pula tak semestinya wangi, sedap, menyenangkan. Malahan bila dah sebantal barulah tahu tak semuanya wangi. Malahan lebih busuk. Lebih memeningkan. Lebih kerenah. Lebih keanak-anakan. Lebih menyakitkan.

Tapi bila nasi dah jadi bubur, bila dah terlanjur terimalah akibatnya. Isteri lama merajuk dan menghilang. Anak-anak menjauh. Kawan-kawan lari.

Apa yang dapat? Isteri baru yang memeningkan. Bila dah susah, semua mula akan menjauhkan diri. Tak perlulah dicari si polan ni yang sama-sama bergelak ketawa semasa senang dahulu. Tak perlulah dicari si polan tu yang sama-sama bersuka ria dahulu.

Tinggallah si lelaki tadi keseorangan. Tiada lagi rakan-rakan. Ini yang saya tak faham. Menurut orang lelaki ini adalah fitrah mereka yang tak pernah cukup dengan satu. Jadi mereka jangan marah pula kalau si isteri nak berbelanja untuk membeli belah, berjalan-jalan. Kerana fitrah orang perempuan hendakan kecantikan. Jadi orang lelaki kena sediakan walaupun tak mampu. Kerana kalau nak mencari yang lain mereka tak fikir mampu atau tidak pula.

Mengapa saya geram? Entahlah. Sedih mungkin. Kecewa mungkin. Terkilan mungkin.  Terlebih garam pun mungkin.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...