Tuesday, March 29, 2011

Bahayanya pil perancang


Sebenarnya dalam banyak-banyak cara untuk merancang keluarga, makan pil lah yang paling senang. Dimana pil pun mudah nak dapat, harga boleh pilih ikut kesesuaian, boleh berhenti makan ikut suka, tidak menyakitkan. Selain itu juga boleh mengawal kitar haid kita.

Mak saya pernah mengalami dimana darah haidnya turun terlalu banyak. Sehingga perlu memakai dua tuala wanita sekaligus. Sehingga doktor menyarankan agar rahim mak saya dibuang. Menurut doktor, ini adalah kesan awal dari monopous. Tapi sebelum tu, doktor menyarankan agar mak saya cuba makan pil perncang dahulu. Mak saya duk gelaklah bila doktor minta dia makan pil. Macam orang muda pulak, katanya. Tapi alhamdulillah. Kesan dari pengambilan pil ini, kadar darah yang turun dapat dikawal. Jadi mak saya tidak perlu menjalani pembedahan untuk membuang rahim. Tau ajelah kesannya pembedahan tu ke atas orang  yang berumur seperti mak saya.

Sebenarnya dalam banyak kebaikan tu terlindung kesan makan pil ni dalam jangka masa panjang. Biasanya misi/nurse yang duk nasihat kita supaya merancang keluarga tu, kadang-kadang mereka sendiri tak makan pil. Ini kerana banyak kesan sampingan sebenarnya. Biasanya misi ni menggunakan IUD. Ibu mertua saya seorang misi pencen juga tidak menggalakkan saya atau sesiapa pun mengambil pil. Ini kerana ia akan mengganggu hubungan suami isteri. Kalau nak tau apa gangguannya, tanyalah pada yang pernah guna atau pakar.

Jadi ini saya dapat dari facebook. Dimana wanita ini telah mengalami pendarahan dalam kepala. Sekarang dia sedang dirawat di hospital. Menurut doktor, ia akibat dari pengambilan pil perancang. Terdapat darah beku di dalam kepalanya. Kesannya mengakibatkan daya ingatannya menjadi lemah. Sehingga sukar untuk mengenali orang disekelilingnya.



Sebenarnya kesan ni akan mengganggu keseluruhan hidupnya jika berkekalan. Termasuklah kerja, anak-anak. Saya doakan wanita ini agar cepat sembuh. Kesian sebab anak dia kecil lagi. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...