Friday, March 04, 2011

Apam Pisang

Dua tiga hari ni saya kurang sihat. Batuk selsema. Badan pun jadi sakit-sakit. Jadi petang tu ingat nak beli goreng pisang buat minum petang. Tapi sebab fikir batuk, arissa pun batuk, tak boleh makan berminyak. Jadi agak sukar cari kuih yang kukus petang-petang ni. Kalau bergoreng banyaklah.

Saya pun carilah resepi dalam simpanan. Ini pun saya ambil dari MYR. Resepi sapa, tak ingat la pulak. Sebab dah lama print, cuma tak berkesempatan nak buat malas bebenornye. Kebetulan kat rumah ada pisang montel yang dah masak ranum. Cukup dah tu nak buat apam pisang.

Jadi resepinya kat bawah nilah. Saya kalau nak masak apa-apa mesti cari resepi yang mudah dan cepat. Ni salah satu resepi mudah. Bahan pun tak banyak. Hasilnya pun boleh tahan. Cukup untuk kami berlima. Lembut pun lembut.
Apam pisang kembung


Sebab tak ada acuan apam, jadi saya guna acuan tart. Tak cukup acuan tart, saya masuk dalam paper cup

Bahan-bahan:
1 cawan pisang dilenyek
1 cawan gula perang
2 cawan tepung naik sendiri
1 1/2 st bicarbonate
4 sb susu segar/ susu cair

Cara-cara:
1. Tepung dan bicarbonate diayak bersama. Kacau rata.
2. Pisang yang telah dilenyek dicampur dengan gula perang dan susu. Kacau rata.
3. Campurkan bahan 1 dan 2. Kacau sebati.
4. Tuangkan adunan dalam acuan kecil yang telah digriskan dengan minyak terlebih dahulu.
5. Kukus selama lebih kurang 10 minit atau hingga masak.

Selamat mencuba. Sedap dan sonang

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...