Monday, March 21, 2011

Adakah esok akan kiamat......

Makin hari, makin membimbangkan. Sana sini bencana alam. Dengan tsunami, gempa bumi, banjir besar, letupan gunung berapi. Yang mengorbankan beribu-ribu nyawa. Ini semua peringatan dari Allah. Namun kita masih leka bergumbira.

Tsunami di Jepun ni, pada pandangan saya, angka kematiannya mungkin kurang berbanding jika berlaku di negara kita. Ini kerana Jepun mempunyai sistem amaran bencana yang canggih. Agaknya kalau berlaku di Malaysia, mungkin berpuluh malahan beratus ribu yang mati. Ditambah pula dengan kebocoran logi nuklear. Orang seperti saya ni, cuma tahu bahawa nuklear itu berbahaya dan boleh mendatangkan kanser. Hakikatnya, banyak lagi kemusnahan akibat daripada nuklear ni. Hasil pembacaan dalam suratkhabar semalam menyatakan bahawa boleh mengakibatkan kemandulan, kecacatan pada bayi yang dikandung, kemusnahan alam yang kekal. Malahan simpanan toksid dalam hujan juga boleh disimpan selama 30 tahun, baru habis. Fuh....dasyat. Kesian kita, kesian anak-anak kita. Kerana mewarisi dunia yang sudah tak selamat diduduki. Jangan kita jadi macam cerita WALL-E sudah. Kena duduk dekat angkasa plak. Kui....kui....

Bencana satu hal, perang pun satu hal. Janganlah berlakunya perang dunia ketiga. Kalau berlaku, memang nak kiamatlah. Dunia dah tua, tu yang sakit. Ditambah dengan orang yang gila kuasa. Sanggup buat apa sahaja kerana pangkat dan harta.

Marilah sama-sama renungkan. Dimanakah kita, jika dunia betul-betul akan kiamat pada esok.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...