Saturday, March 05, 2011

Kashaf Imani - Cerita yang menarik

Kebetulan petang sabtu lepas saya berkesempatan menonton telefilem Kashaf Imani ni dekat astro saluran Prima (kalau tak silap sayalah). Jalan ceritanya tentang sebuah keluarga yang bermasalah dan akhirnya mendapat pembalasan. Dan Amani berlakon sebagai Imani yang pernah terlibat dengan kemalangan serta koma. Sebaik sedar dari koma, hijab matanya telah dibuka yang membolehkan dia nampak dan berhubung dengan roh yang sedang koma atau yang telah mati.

Saya bukan nak bercerita tentang jalan cerita ini. Tetapi saya berminat dengan hal kematian dalam cerita ni. Dimana perbualan antara Kashaf dan rakannya :
Rakan : Kashaf, jom kita pergi ambik barang dekat JB
Kashaf : Kau gila, kantoi nanti. Dosa tau
Rakan :  Sejak bila kau tau tentang dosa ni
Kashaf : Kau tak takut mati ke?
Rakan : Mati? Kalau gua mati, sekarang ni gua dan lu tengah berenang di neraka lah? Kah....kah...kah
(Dialog ni antara betul dengan tidak. Sebab saya ingat-ingat lupa)
Keesokkannya, rakan si Kashaf dijumpai dibunuh di bawah jambatan.

Walaupun hanya sebuah cerita, diselingkan dengan aksi adik Kashaf (Sharmila) yang beraksi seksa dan berpakaian seksa. Disamping berbahasa seksa. Tapi telefilem ni masih best.

Ini menyebabkan saya terfikir dan berfikir. Kematian itu tidak akan menunggu kita bersedia menghadapinya. Kematian itu tidak akan lewat walau seminit. Kematian itu semua yang hidup terlibat, tiada pengecualian. Kematian itu datang tanpa membezakan kaya atau miskin, cantik atau buruk, sihat atau sakit, pangkat atau darjat. Yang pasti, bila sampai masa, ia pasti akan menjemput kita.
Cuma saya berdoa, jika telah sampai masa saya nanti atau sekarang. Janganlah saya dimatikan dalam keadaan saya sedang bersuka-ria. Janganlah saya dimatikan dalam hati saya tidak mengingatiNya. Janganlah saya dimatikan dalam usia yang terlalu tua sehingga nanyuk, kerana saya akan menyusahkan anak-anak dan menambahkan dosa mereka. Janganlah saya dalam keadaan fasik. Janganlah saya diberikan sakit yang terlalu lama dan siksa. Biarlah ketika nyawa saya diambil, saya masih mengingati dan masih menyubut nama Allah. Amin.

Terlalu banyak permintaan saya. Kengkadang saya malu nak bermohon kepada Allah. Kerana saya masih lalai, solat di akhir waktu, mendahulukan duniawi berbanding akhirat.Selagi tidak ditimpa musibah, saya jauh dari Allah. Bila telah ditimpa kesusahan, barulah saya mengingatinya. Ini pun kerana saya ingin memohon bantuan dariNya. Agar membantu saya yang sedang dalam kesusahan. 

Dimanakah Dia dihati saya ketika saya senang. Dimanakah Dia di hati saya ketika saya sedang bergembira menghadapi kemenangan. Mengapa saya hanya mengingatiNya dikala kesusahan, dikala ditimpa musibah.

Ya Allah, janganlah Kau jauhkan hambaMu ini dariMu. Biarlah aku mati di jalanMu. Amin
v

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...