Tuesday, March 29, 2011

Kuih Ubi Ketuk



Kuih ni mak saya buat jual kat kedai. Jadi mak saya memang dah pakarlah buat kuih ni. Kuih ni walaupun nampak senang nak buat, cuma agak leceh sikit sebab ubi yang direbus tu tak boleh terlalu lembik. Ia akan payah untuk dibentuk kalau lembik.

Saya mula buat kuih ni lepas SPM dulu dimana saya dengan mak nak cuba buat kuih yang lain. Jadi kami cuba buat ubi ketuk ni. Dua-tiga kali jugalah cuba baru dapat cantik dan bulat seperti ni. Iyalah masa tu mana ada resepi. Malahan kuih ini kami buat berdasarkan rasa pada kuih yang pernah dibeli. Ketika itu juga agak payah nak dapat kuih ni di Negeri Sembilan. Saya pernah beli pun di KL.

Mula-mula buat, mak saya terebus ubi ni lama. Jadi ubinya jadi lembik. Bila dah campur dengan gula lagilah lembik. Nak bentuk bulat pun payah. Ada sekali tu, mak saya geram sebab asyik terlembik jer ubinya, dia pun tambah tepung. Apa lagi, keras macam batulah kuih tu. Macamana tak lembik, sebab mak saya belum boleh agak masa dan keadaan terbaik untuk ubi tu. 

Sekarang ni, pejam mata pun dah boleh buat. Sekali buat tu adalah 20-40 kg ubi kayu. Dalam seminggu buatlah dalam 2-3 kali berdasarkan permintaan. Tapi kini kuih ni amat laku dipasaran. Ubi kayu pun dah naik harga sejak kuih ni ada. Boleh dikatakan kat Negeri Sembilan pun dah ramai orang jual.

 Bahan-bahan:
ubi kayu - dikupas kulitnya dan direbus
gula pasir
kelapa
bancuhan tepung untuk menggoreng - tepung goreng pisang pun okey

Cara-caranya 
1. Ubi yang telah dibuang kulit, direbus dan ditoskan. Kemudian ubi ditumbuk/diketuk. (Boleh tumbuk dengan lesung batu)
2. Tambahkan gula ikut kehendak sendiri. Gaul rata. Kalau suka, boleh tambah kelapa
3. Campuran ini tadi dikepal bulat-bulat.
4. Celupkan dengan bancuhan tepung tadi, dan goreng sehingga keperangan.
Kuih ni boleh di sejukbekukan (frozen) dimana setelah dikepal bulat-bulat, masukkan kedalam peti beku.
Untuk tahan lebih lama, jangan tambah kelapa kerana kelapa akan cepat basi.


Ubi yang telah ditumbuk/diketuk

Ubi dikepal menjadi bulat

Jeng....jeng.....inilah hasilnya





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...