Tuesday, May 24, 2011

Pelbagai kejadian berlaku sejak papa tak de

Sejak papa mereka ni pergi kursus, macam-macam pulak yang berlaku kat rumah. Sampai pening kepala saya. Agaknya Allah nak menguji saya kut. Iyelah baru kena tinggal, dah macam-macam.
Mula-mula tu minggu lepas. Tengah masak untuk makan tengahari untuk saya dan anak-anak, gas habis lah pulak. Satu kerja dah ni. Ketika itu ayam bersama kawan-kawan perencah dia dah berenang-renang dalam kuali. Bawang dah ditumis untuk goreng sayur. Lebih malang spare gas pun kosong. Nak buat camno. Tutup semua (untuk keselamatan walaupun gas kosong), bersiap terus ajak abang makan tengahari dekat luar.

Petang tu telefon tauke gas minta hantar gas kat rumah. Mujur dia nak, tapi duk pot pet sebab saya minta dia hantar ke dalam rumah,

"Saya tak hantar sampai dalam rumah. Itulah pasal saya tak nak hantar ke rumah orang. Saya dah banyak hantar gas ke kedai. Ada dekat 100 tong. Puas dah ni", kata si penjual gas.
"Oh...takpelah. Awak tolong hantar satu jer lah ke dalam. Kesian saya. Macam mana nak bawa ke dalam", kata saya meraih simpati.
Nasib baik dia mahu, kalau tidak puas juga saya nak angkut ke dalam. Tapi bagi upah lebih jer kan.

Keduanya, mesin basuh saya baru jer rosak hari Ahad lepas. Nak beli baru, macam boleh baiki. Sebab saya agak kerosakan dia sikit jer kut. Tengoklah hari ni. Kalau tak datang juga orang nak baikinya, saya beli baru jerlah. Tak daya den nak basuh pakai tangan. Nak hantar dobi, sabun dobi tu kuat sangat. Takut anak-anak tak tahan pula. Lagi satu sayang juga nak membayar dobi tu kan (sanggup bersusah dari membayar dobi). Mahu patah pinggang basuh baju. Iye ler...lama benor dah rasanya tak basuh baju pakai tangan ni. Kalau basuh pun cuma baju sekolah abang yang dah kepam tu jer.

Sepatutnya semalam lagi dah ada orang yang janji nak datang ambil mesin basuh saya. Tapi sampai ke sudah hilang tanpa berita. Bila saya telefon semula, macam-macam alasan. Alasan yang paling tak dapat diterima dek akal, lori tak sampai-sampai. Tak kanlah dari pagi sampai ke malam lori tu tak pulang-pulang. Hebat tul kerje driver tu. Kerja satu hari penuh tul. Itulah pasal saya malas nak berurusan dengan tauke Melayu ni. Bukan apa. Saya pun melayu jugak. Tapi kan mereka langsung tak menjaga hati pelanggan. Kalau nak datang lewat bagitaulah. Kalau tak dapat buat hari ni pun bagi taulah. Buatlah follow up. Takde lah saya tertunggu-tunggu. Takut kalau saya cari lain, dia datang lah pula. Alahai....

Dan semalam juga, anak sulung saya kena sengat tebuan lah pula kat sekolah. Balik rumah duk heboh kata sakit. Dia kat kena lebah yang ada warna hitam dan kuning tu. Saya tak kenal lebah. Tapi cikgu dah bubuh ubat kat sekolah tadi. Telefon En Suami, dia minta bawa abang ke klinik. Takut apa-apa hal kan. Jadi bila dah bawa ke klinik, doktor kata bukan lebah tapi tebuan. Oh...yer ke. Saya mana tau. Tapi doktor kata, takut abang alegik dengan sengat dia jer. Kalau tak alergik tak per. Kesannya mungkin naik ruam atau sebagainya. Yang paling ditakuti bila abang muntah. Mujur abang kuat. Alaergik takde, muntah pun takde. Kalau tak, tidur hospital lagilah. Dia tahu mama dia sorang, jadi tak banyak kerenahlah.

Itulah kan, macam-macam berlaku sejak saya tinggal sorang ni. Semoga Allah memberikan saya kekuatan.

Dan hujung minggu ni pula abang akan berkhatan. Dan Insya-Allah emak bersama pakcu akan datang melawat dan memberi tips-tips sihat. Emak saya tu bukan apa sebenarnya, dia nak jadi skuad pemantau. Takut saya tak jaga betul cucu dia tu. Dia takut saya cuai. Jangan risau mak, biasanya anak sakit suami saya yang jaga...kui...kui... Dan saya pun dah cari info-info menjaga anak berkhatan ni. Sekarang ni kan maklumat di hujung jari.... Semoga semuanya selamat dan berjalan lancar. Berdebar sebenornya nak menjaga anak berkhatan....he...he...

1 comment:

  1. wah dh besarlaa abg, nk khatan dh. bilalah saya nk dpt anak lelaki???huhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...