Monday, May 16, 2011

Hadiah kecil untuk guru-guru anak saya

Tahun ini saya cukup beringat pasal hari guru ni. Bukan apa tahun lepas, entah apa yang saya sibukkan sampai terlupa. Bila dah terlupa, tentunya tak ada persediaan. Bila tak ada persediaan, anak-anak pergi sekolah tanpa hadiahlah. Bila tak ada hadiah, sudah tentu si abang bila balik ke rumah akan menangis. Nak bujang saya tu nama jer lelaki. Tetapi hati kecik. Benda kecik pun dah boleh buatkan dia sedih.

Saya boleh jamin 100%, jika dia tak bawak hadiah pergi sekolah hari ini gerenti nangis balik rumah karang. Sebab itulah, minggu lepas lagi dia dah ingatkan saya tentang hari guru ni. Siap dia kata, "Nanti Mama jangan lupa beli hadiah untuk cikgu yer. Abang nak bagi hadiah kat semua cikgu yang ajar abang".

Jadi untuk mengelakkan saya terlupa lagi, maka saya siap-siap tulis di whiteboard. Bagi tak lupa. Nanti kesian kat dia. Kawan-kawan semua bagi hadiah kat cikgu, nanti dia cuma tengok jer.


Apam polkadot
Saya bungkus sekali dengan hadiah utama
 
Cawan comel untuk cikgu abang dan angah
Saya tambah dengan apam polkadot
Semoga semua guru-guru anak-anak saya akan gembira dengan pemberian kecil ini.
Saya tak balut hadiahnya
Cuma saya masukkan dalam beg plastik kecil
Senang untuk dibawa
Untung jadi cikgu sekolah rendah ni. Anak murid boleh nangis kalau tak bagi hadiah. Kalau cikgu sekolah menengah kurang lah sikit. Sebab budak kecil ni memang akan bawa hadiah. Walaupun cuma sebatang pen. Asalkan bawa dan cantik. Siap banding sapa bawa hadiah paling besar, cantik dan cikgu suka. Mesti meriah kalau jadi cikgu sekolah rendahkan. Hari ni mesti penuh hadiah kecil atas meja. Rasa berbalai pengorbanan selama ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...