Tuesday, May 10, 2011

Hidangan best di Kota Bharu

Kebiasaanya jika pulang ke Kota Bharu, saya jarang masak. Ini kerana banyak pilihan makanan tempatan yang best boleh dibeli dengan mudah. Dan biasanya pepagi lagi saya dah berkirim sarapan pada suami supaya membelikannya di sekitar Wakaf Che Yeh.

Menu yang biasa saya makan ketika di sana ialah nasi dagang. Sememangnya di Kuantan turut ada menjual nasi dagang, namun tak sama seperti nasi dagang Kota Bharu kerana berwarna merah keperangan dan lembut. Tetapi nasi dagang di Kuantan berwarna putih dan keras.

Karipap pusing + karipap penyek
Kenapa saya panggil karipap penyek sebab bila dah gulung lepas tu kena penyekan bagi lekat

Ketupat daun palas
Rupanya terdapat banyak versi ketupat ini
2 versi utama iaitu ketupat tawar (cuma letak garam sedikit) dan ketupat manis
Tambahan pilihan iaitu kacang, daging, serunding (sambal)

Satu lagi makanan wajib ketika di sana
Laksam

Pulut panggang + tepung bungkus

ABC Tesco KB
Sedapnya....
Anak-anak tak boleh sebab nanti batuk
Papa tak per, sebab papa dah imune dengan penyakit tu
Jadi biar papa aje habiskan semua okey.
Semua setujukan...kui....kui...
Jadi anak-anak minum air kosong jer yer...
Budak-budak tak elok makan manis-manis, nanti rosak gigi

Akok panas
Tempat ini memang saya tak pernah "miss' lagi kalau ke Kota Bharu
Setakat ini, tempat inilah akok yang paling best
RM1 - 3 biji
Cara pembuatannya yang masih tradisonal ini membuatkan kuih itu lemak berkrim disukai ramai
Saya pernah beli kuih ini di tempat lain, tapi tak dapat sesedap ini.
Pernah juga cuba beli di Selinsing, tetapi akok dan bahulunya dahlah keras, malahan hangus.

Kat sinilah tempat saya beli akok tu
Jadi sesiapa yang lalu sini boleh cuba
Gambar akoknya tak sempat ambil, dah habis.
Rupa Akok sememang huduh, namun hatinya baik sebab sedap dan lembut

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...