Friday, February 18, 2011

Selamat sampai Kuantan

Semalam dalam pukul 2.30pm, saya bersama seorang rakan ofis bertolak ke Putrajaya. Sampai dalam pukul 5.45pm. Rupanya kakngah saya belum sampai rumah lagi. Dia sibuk ambil anak-anak dia kat sekolah dan pergi beli barang.
Pemandangan dari tingkat 15.
Nilah hasil dari kamera cap ayam saya

Bertapa gayatnya saya bila memandang ke bawah. Tulah, tak biasa duduk dekat bangunan tinggi ni. Dekat Kuantan rasanya tak ada bangunan setinggi ni. Tak taulah kalau saya silap.


Memang saya rasa tak boleh duduk kawasan Kuala Lumpur dan Selangor ni. Saya dah biasa keluar dan balik kerja lewat. Kalau balik kerja pukul 5.00 petang, pukul 5.15pm saya dah sampai rumah. Dah boleh jemput anak-anak. Dah boleh golek-golek sambil nanyi lagu hindustan atas tilam, dah boleh kuak lentang atas katil, dah boleh makan cendol Ramlee depan rumah. Yang paling penting dah boleh tengok anak-anak buat ragam. Ini kerna, anak saya kalau sampai aje kat rumah, mulalah buat perangai. Ada yang nangis tak nak masuk, ada yang berlari mandi dengan pantasnya nak cepat sebab nak main dekat luar. Kalau mood mama ngan papa baik, bolehlah main kat luar, kalau tak terperuklah dalam rumah samapi pagi esok.

Satu lagi duduk bandar besar, saya tak tahan makan roti dengan jem kesesakan lalulintas. Saya ni kan orang kampung. Jadi dah biasa duduk kawasan yang aman damai. Abis tinggi pun dekat Kuantan ni jem depan Giant atau depan Benteng. Itupun saya kadang-kadang aje masuk bandar Kuantan.

Selain tu kawan seofis saya tu bogik degil dalam bahasa Negeri Sembilan. Saya kata bawaklah GPS. Dia kata takpe, boleh punya. Last tadi, masa nak pergi Shah Alam sedap saya makan langsat sesat. Nasib baik sempat ambik periksa lagi. Kalau tak datang saje. Dia ni buta IT sikit. Dia sebenarnya tak berapa tau fungsi GPS. Jadi dia takut lebih sesat kalau guna GPS. Apa da punya olang...... Belajar tinggi, tapi benda ni pun tak tau .... kui...kui...

Habis je periksa tadi lebih kurang pukul 10.30 pagi, terus kami cabut balik. Ini kerna saya dah rindu banget sama anak-anak. Terutama Arissa lah. Diakan susu badan. Jadi malam tadi papa kata dia nangis cari saya. Sayu je hati saya. Rasa nak balik je malam tu. Lepas jer Arissa tidur, barulah Papa sempat makan. Ini pun sebab abang-abangnya turut dah tidur. Arissa pun walau dah tidur, tapi sejam sekali dia bangun. Iyelah, duk cari susu dia yang dah lari ke Putrajaya. Kesian dia. Itulah cabaran kalau anak susu badan ni. Tapi yang bestnya, dia akan rapat dengan mamanya. Takpelah mama pergi sehari je. Ni pun dah sampai Kuantan. Kejap lagi dah boleh ambik dia.

Saya harap janganlah saya ditakdirkan terpaksa tinggal dibandar besar ni. Biarlah saya ditempatkan tempat seperti Kuantan yang aman dan damai ni, walau orang di dalamnya tak berapa damai.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...