Thursday, February 10, 2011

571 orang bayi dibuang dari tahun 2005-2010

571 orang bayi dibuang. Malangnya lebih dari separuh bayi tersebut dijumpai telah meninggal dunia. MasyaAllah!!!!! Apalah nak jadi dengan generasi sekarang. Hilang sudahkah belas kasihan diorang terhadap anak yang mereka kandung. Kalau benci sangat pun terhadap bayi tu, takkanlah tergamak dibuang. Tak nak, bagi jer kat orang lain.

Paling aku tak sampai hati bila mayat bayi tu dijumpai, fizikalnya sudah tidak sempurna. Dimana ada yang sudah putus kepala, hilang kaki, tangan, hancur anggota badan. Yang paling menyayat hati, kena makan dekat binatang seperti anjing. Kejam sungguh.

Aku harap mayat bayi yang dijumpai tu, di ambil gambar tanpa ditutup. Lepas tu dedahkan lokasi dijumpai, masa mungkin dibuang dalam akhbar. Biar si ibu atau si ayah yang melihatnya akan trauma seumur hidup. Selain menjadi pengajaran kepada yang lain. Ini kerna, ada sesetengah pasangan membuang bayi berkali-kali. Tanpa ada penyesalan. Bertaubatlah dik, selagi pintu taubat masih terbuka.

Ini kerna kesannya keatas diri sendiri yang membunuh zuriat. Dengan tangan sendiri. Walaupun orang lain tak tau, tapi Allah tahu. Seumur hidup kita, peristiwa ini akan mengekori. Akan terbayang-bayang saat kita melahirkan, menatapnya, hinggalah kepada hilang pertimbangan kita dengan membuang sahaja atau membunuh terlebih dahulu baru dibuang.

Tambahan pulak, kesan psikologinya terhadap kita. Dimana mungkin suatu hari nanti, Allah tarik kelebihan kita boleh mengandung ni, macam mana.  Kemanakah menghilangnya fitrah kita sebagai manusia yang mempunyai sifat belas kasihan dan kasih sayang. Entahlah, apa yang menghasut fikiran mereka ini, tergamak mereka melakukannya.

Sebenarnya, bagi aku, kita tak boleh salahkan mereka ni jugak. Ini kerna undang-undang itu sendiri dimana jika mereka mengandung tanpa nikah, mereka boleh dipenjarakan. Tak ker haru. Biasanya si ibulah yang dipenjara. Sebab si ayah dah lari entah ke mana. Tidak bertanggungjawab punya lelaki.

Jadi saya merayu kepada semua adik-adik diluar sana, sayangi diri. Jaga diri. Sebab asas mempertahankan diri dari sebarang gangguan atau godaan ini datangnya dari dalam diri sendiri.

Fikirkanlah, takkanlah kita nak mengandung sorang-sorang, lepas tu bersalin sorang-sorang dalam tandas/semak/rumah kosong/hutan. Apa ingat ini zaman Tarzan ker, nak bersalin dalam hutan. Tak best langsung. Kita mesti nak mengalami saat indah ni bersama dengan orang tersayang macam suami, ibubapa, keluarga.

Jika ada yang telah terlanjur, mengandung. Tak per. Pintu taubat masih terbuka. Cukuplah kesalahan berzina yang telah dilakukan. Pelihara sahaja kandungan tersebut. Jika tiada tempat nak bernaung, memerlukan sokongan, pergilah ke pusat perlindungan wanita. InsyaAllah, anda akan lebih tenang berbanding niat anda ingin membunahnya/membuangnya.

Ingat!!!! walaupun kita tidak menginginkannya, tapi mereka masih darah daging kita. Berilah bayi anda peluang untuk bernafas di alam ini. Mana tau, bayi anda inilah yang akan melindungi anda suatu hari nanti.

Insya-Allah.... 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...