Monday, April 07, 2014

Siap beg untuk g sepital

Alhamdullilah....sudah 32 minggu. Masih awal...sebab kebiasaanya, aku tak pernah bersalin awal. Walau apa pun, aku masih bersiap awal beg untuk g sepital. Tak nak kalut dah, sebab aku tau suamiku macam mana.

Tahap kalut suamiku itu, aku takut dia main rembat je barang nak bawak g sepital nanti. Ada yang dia g bawak baju koyak ke....tertinggal kain ke...memacam.

Jadi persiapan awal ni, cuma ada dalam beg aku tu :
1. 2 set baju baby 
dah siap 1 plastik 1set baju baby....dimana ada
- sepasang baju,
- napkin 1helai,
- drypers sekeping,
- stokin 1set untuk tangan dan kaki

 2. Topi, bedung, towel aku letak dalam plastik lain.
Ni untuk keluar wad nanti. Sebab bersalin dekat hospital kerajaan, jadi memang semasa nak bersalin tu aku bagi 1set baju baby je. Sebab kalau bagi banyak-banyak takut hilang. Iyalah bukan aku sorang je nak beranak masa tu. Ramai sei. Dulu pernah bagi towel sekali...masa anak first....hilang...ha...ha...

3. Tisu basah
Sangat penting, sebab kita hanya akan keluar hospital selepas anak berak & kencing.
Jadi berak pertamanya.....hitam & pekat seperti inti kacang merah tu...hu...hu
Perlukan banyak tisu basah nak cuci.
Tak sanggup nak g cuci dekat sinki....air dahlah sejuk...dan aku pun tak larat nak berdiri lama....lepas bersalin tu

4. 1 set mandian baby
Kadang-kadang tak guna pun...cuma standby

5. Minyak telon
Untuk sapu pada perut dan kaki baby
Minyak yuyi tak sesuai untuk baby baru lahir ni.....sebab sangat panas.
Kadang-kadang boleh melecet kulit babynya...walaupun aku bubuh sikit sangat.

6. Dryper
Bawak lebih sikit, sebab baby kadang-kadang banyak kali berak.
jadi tak perlu beli yang mahal-mahal....macam mumy poko ke....rugi
Sebab kadang-kadang guna tak sampai 15minit...he...he
7. Baju + kain batikku 2 pasang

8. Pad bersalin yang tanpa tali
- Aku tak suka pakai pad biasa masa bersalin, sebab pad biasa ni keras.
- Pad untuk maternity ni lembut dan panjang

9. Stokin & baju panas ibu

10. Sikat, berus gigi
Tak perlu banyak, sebab kalau takde masalah...kejap je duduk hospital.
Mandi pun tak sempat...hu...hu....lagi satu takut kita jatuh dalam bilik air.
Biasanya paling lama aku duduk hospital lepas bersalin dalam 3-4 jam sahaja
Contoh bersalin pukul 5.30am, +- pukul 12 tengahari dah boleh keluar.
Janji anak dah berak kencing & ibu dah kencing jugak.

11. Minyak panas untuk ibu
Aku bawak losyen mustajab je.
Mudah...sebab sekejap je kan


Ini je yang aku akan bawak. Makanan atau minuman memang aku tak bawak. Sebab biasanya, bila masuk hospital....aku dah get ready nak masuk labour room. Jadi bila masa nak makan minumnya.

Air selusuh pun aku tak minum...biasanya dekat-dekat nak bersalin aku akan banyakkan berjalan.  Kalau dekat taman bandar kuantan tu, aku akan round 1-2 kali pusingan.

Lepas bersalin, biasanya hospital akan bagi air milo. Jadi bila dah masuk wad, baru aku minta suamiku beli air milo ke....biskut ke. Biasanya lepas bersalin, tak fikir nak makan @ minum dah. Sebab baru melalui proses yang sangat menyakitkan & memenatkan...jadi tidur adalah benda yang paling best dilakukan.




 Ini antara barangnya...nampak banyak
Sikit je....muat satu beg kecil.
Baju ibu dan baby campur dalam 1 beg sekali.
Malas aku...takut cicir2 nanti...kalau banyak-banyak beg

Ibu yang sudah gumuks....32minggu ni
Masa balik kampung di Kota Bharu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...