Monday, April 07, 2014

Oh.....breadmaker ku....

Alhamdullilah....berjaya jugak akhirnya membeli breadmaker. Kebetulan cuti sekolah hari tu balik kampung di Kota Bharu, Tesco membuat jualan murah breadmakernya. Hanya Rm199 sahaja. Memang berniat hendak memilikinya....cuma harga agak tinggi. Jadi bila dah jumpa dengan harga yang sesuai... teru je rembat. Takut balik Kuantan nanti terkilan. Kebetulan Kuantan masih tiada Tesco (@ dah ada....cuma aku yang tak tau...hu...hu)


Inilah breadmaker cap Tesconya...
Berat +-5kg

Bekas pengulinya

 Antara bahan-bahan penting...yang agak susah dicari dikedai biasa
Aku beli di kedai jual barang kek

Doh yang dah siap diuli oleh breadmaker
Masa untuk doh 1jam 30minit
Naik hampir sampai ke penutup breadmaker ku....hu...hu

Siap doh tadi...keluarkan dan tumbuk-tumbukan supaya keluar anginnya
Dan boleh dibentukkan sesuka hati
Yang aku buat kat atas....tak berapa lawa
Sebab anak dara kecikku yang bulat-bulatkan

Tadaaaaa.......dah siap
Gebu sei......

Tengok....sangat gebu

Yang ni lebihan
Sebb nak bakar sekali...aku tukar bekas kecik

Tengok hasilnya....lembut...gebu...
Cuma agak tawar....kerana aku tak tambah apa-apa inti...
Gula tabur atasnya pun sikit....
Kismis pun lebihan dalam kotak yang anak aku makan....
Apa pun sangat senang...

Lain kali buat...aku akan lebihkan gula tabur....inti & kecilkan sikit saiznya

Nak resepi.......
Aku dapat resepi dari cikgu roti...yang sangat baik hati...sangat tak kedekut ilmu bila aku tanya (almaklumlah...aku tak pernah buat roti....saja gatal2 beli breadmaker...dah beli kenalah buatkan)

Walaupun dia masih jual roti guna resepi ni....& buat kelas guna resepi ni...
Semoga rezekinya melimpah ruah...
Resepi dari :


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...