Monday, January 20, 2014

Cameron Highlands.....akhirnya aku datang

Lama betul berhajat nak ke sana. Selalu aje ada rintangan.....akhirnya....sampai jugak aku sekeluarga 5 beranak ke sana.

Sabtu (18/1/2014) bertolak dan balik pada Ahad (19/1/2013). Percutian singkat tetapi menyeronokkan.

Perjalanan yang memakan masa lebih kurang 4jam 30minit dari kuantan kesana. Suami siap2 google lagi jalan terdekat. Kami ikut jalan highway & exit di raub...sungai koyan..simpang cameron highlands...

Jalan ni best sebab tak banyak kereta yang melaluinya.....mungkin sebab gps tak detect jalan ni....kami menggunakan gps garmin pun tak detect jalan ni...mungkin x update kut...suami ikut google maps sahaja....gps akan minta ikut bukit fraser...

Cuma aku dah bising takut sesat....tapi biasalah orang lelaki memang cekap dalam bab cari jalan ni....
Dalam pukul 2pm kami dah sampai....cuma agak jem ketika nak lalui brinchang...

Kebetulan pergi hari sabtu....jadi kami pilih untuk menginap di Legenda Inn brinchang. Boleh jalan kaki sahaja ke pasar malam brinchang. Kedai makan pun sangat berhampiran. Baik pilih kawasan brinchang untuk menginap....sebb perjalanan menggunakan kereta membazir masa....sebb jem yang amat..

Pasar malam brinchang....actualy bg aku sangat mahal..... jagung rebus yang ....alahai.... keciknya ....rm3 -rm3.50 setongkol....tapi beli jugak sebb nak rasa.

Strawbery memang aku anak beranak tak berapa gemar....beli jugak sepaket rm10....masam...

Jeruk jambu batu perisa apple pun aku beli.....x banyaklah....sebb jeruk kan.

Pagi-pagi Ahad tu...anak2 semua dah bangun dalam 6am....Jadi aku fikir baik pergi breakfast awal dan jalan2 awal. Kereta tak banyak, jalan pun lengang. Dalam pukul 7am kami dah pergi breakfast. Sejuk yang amat. Lepas tu terus naik...melawat kebun strawbery & rose valley. Amoi kedai pun baru nak bukak kedai...he...he...Dekat rose valley, kami orang pertama yang masuk...nyaman je...sebb tak perlu bersesak2.

Dalam pukul 10am...kami dah check out hotel dan gerak ke kebun teh....minum2 teh (rm18 utk 6orang)...makan scone (rm12 utk 2 biji) dan donut tanpa gula (rm4.50 2bj). Total rm34.50...mahalkan...tapi untuk rasa....ku redha je...

En somi tanya...kenapa ramai berhenti kat sini (kebun teh)...aku kata tempat wajib berhenti kalau ke cameron...kalau x berenti...maksudnya...x cukup syarat ke sana...hu..hu

Dalam 12tgh kami dah gerak turun untuk balik ke kuantan....Pukul 4.30pm dah sampai rumah

Kesimpulannya....pergi lebih kepada jalan-jalan & makan2 sahaja. Cuma en somi belikan jugak bantal strawbery untuk anak2....

Muka lapo tunggu makanan

Best ni...makan tengahari kami restoran di brinchang
Sodap tapi kena tunggu agak lama

Wajib beli sarung tangan, stokin & tutup kepala
Sejuk wo....angah sampai demam tak tahan sejuk

Sejuk...dalam bilik pun berstokin bagai

Keledek rebus
RM3 - 3 ketul kecil

Ni pukul 7am kat luar hotel
Sejuk wo

Strawbery park
Cuma strawbery x de...sebb musim hujan & matahari x de
Kalau ada pun buahnya kecil dan masam (kata apek si empunya kebun)

Kebun kedua...
Terjah kebun orang dalam pukul 8am

Rose valley

Tengok x de orang...aku sekeluarga je ada...

Mula aku ingat jambu...siap minta en somi rasa
Ini Rose cili

Ladang teh

Scone...2 biji rm12
Sedap sebb panas lagi

Balik dari cameron highlands...sempat singgah di RnR Temerloh
Makan patin
Oklah...cuma kat Kuantan lagi sedap rasanya
Aku makan sorang, sebab en somi tak makan tempoyak