Monday, July 04, 2011

Persiapan sehari sebelum majlis perkahwinan

Aha...disebabkan saya tetamu jemputan, maka saya hanya sampai sehari sebelum majlis berlangsung (mesti emak saya tension sebab anak kesayangan dia ni lambat sampai...he3). Nak buat camno kan. Kebetulan yang teramat dimana saya sedang memangku tugas, maka tak boleh cuti selama 28 hari. Ditambah pula saya terpaksa berkursus selama 15 hari di KL. Ini pun wajib jugak. Harap mak saya faham....(Itupun emak dah perli: "Kerja jer lah...majlis tetap jalan"...alahai...sedih pulak.

Apa-apa pun ini lah bestnya bila adik-beradik ramai. Semua dah settle. Masa saya sampai, lauk pauk untuk makan tengahari dah siap, gubahan hantaran dah ready, bilik pengantin dah siap berhias cantik, rumah dah berkemas. Jadi apa tugas untuk saya....he..he...he..jawabnya kena selesaikan doorgifts lah kan. Itu ajer kerja yang tinggal. Nasib baik masih ada tugasan khas OSO, kalau tak memang tetamu jemputan khas lah saya ni. Yang mana datang cuma untuk makan, dan bila majlis dah selesai boleh balik dengan lenggang kangkung...he..he..he..emak jangan marahkan saya yer.

Apa pun mari kita jenguk sesama persiapan sehari sebelum majlis yer...




Masak lemak cili api keladi. Sedap betul. Ada yang terliuq ker..

Fuiyoo...kat Kuantan tak de ni. Kalau ada pun tak sama macam mak masak kan


Kari kepala ikan. Lauk yang paling tak pandai saya nak makan. Sebab banyak tulang dari isi.
Tukang sebuk. Orang penat-penat kemas, dia orang ni pakat-pakat sepah. Boleh berangin satu badan.

Nasib lah...masa ni jugak lah tengah sibuk buat jalan. Tengah nak besarkan jalan Seremban - Kuala Pilah. Sesapa yang dah lama tak lalu kat sini, tentu tak tau bahawa jalan Bukit Putus yang pusing-pusing tu dah jadi sejarah. Dulu masa kecik-kecik mesti muntah lepas lalu Bukit Putus

Khemah dah tersedia. Temanya hitam pink

Bilik pengantin. Chanteknya...

Yang baju hitam tu, orang kuat majlis. Tengah sibuk 'kacau' lauk

Ready....

Aini yang chomel lagi rajin. Dia lah duk tolong saya masukkan barang dalam beg doorgifts. Nasib lah, sebab kakak damia tak der. Kalau tak ada dua orang pembantu kan.

Ini 2 orang kanak-kanak ribena sebagai pembantu tak rasmi. Orang masukkan dalam beg, dia dua orang pakat keluarkan semula. Kalau tegur, tahu lak nangis tu.

Steady...steady...bulan 9 ni kita kena buat sekali lagi yek. Jangan risau...

2 orang ultramen ni memang tak faham bahasa. Bengkak-benjol kepala duk meniru gaya ultramen. Yang tak tahan tu, boleh dia 2 orang ni duduk dalam bilik pengantin masa MakTihnya bersiap. Siap memalu lagi, bila Uwan (emak sayalah) cium Maktihnya.

Adik pasang pelamin. Tengah pening kepala dengan arahan Kaklong saya. Biasalah kan. Bila hantar barang tak sama macam gambar, mulalah rasa kepala masuk air kan. Boleh adik ni hantar kerusi pengantin yang dah koyak.

1 comment:

  1. woow akak bestnya menu majlis kt kampung akak ni...rasa lapar plak...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...